- Project Runeberg -  Lapptrummor och runmagi /
115

(1934) [MARC] Author: Sigurd Agrell - Tema: Runic inscriptions, Sápmi and the Sami
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lapparnas spådomskonst - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

intresse är, att i en berättelse, som Randulf inflickat i sin
utredning om dödsrikets tecken, omtalas, att vid spådom med
just denna trolltrumma en fader för att rädda sin dödssjuke
son till livet utfäst sig att som ett kraftigare offer än en renko
ytterligare slakta en rentjur. Randulf nämner, att lapparna
kallat tecknet på trolltrumman »Saerva Waero». Det senare
ordet har ursprungligen betytt ’skatt’, varav en betydelse ’offer
(stort offer)’ utbildat sig. Det förra ordet betyder ’rentjur’
(se ovan).

2. Överst längst till höger i den nedom himlen befintliga
regionen ses en figur (16 på avb.), vilken omtalas med ett
lapskt uttryck, som betyder ’underjordsmannens trollkarl’ (nåide,
tioaide). Denna figur befinner sig ett stycke från underjordens
område, dödsriket (jfr nedan under 10), och säges ha till
uppgift att utöva en trollkarls åligganden för dem, som där regera.
Jag förmodar här en motsvarighet till runan n:r 2 i
uthark-raden, tecknet [>, vars namn betyder ’thurs, troll’. På grund
av sin demoniska innebörd har denna figur icke kunnat stå
bredvid storoffrets tecken i himmelsregionen. Dess plats
är givetvis i den undre regionen. Att denna figur placerats
relativt högt upp, torde bero på en viss strävan efter
symmetri: »underjordens trollman» korresponderar med »himlens
trollman» (jfr under 9).

3. Den högra av de trenne gestalter, som föreställa
huvudgudarna (3 på avb.), säges vara »vindens man», Biekagalles.
Några forskare ha i denna lapska gudomlighet velat se en
motsvarighet till Njord, som, ehuru en ursprunglig
fruktbarhetsgud, i norsk-isländsk tradition även haft med havet och
vinden att göra. Närmare till hands ligger dock att med
andra forskare tänka på samband med Oden, vilkens
egenskap av stormgud är väl betygad. 1 Snorres »Gylfaginning»
kallas Oden Vidrir (Väderhärskaren’), och i sentida
skandinavisk folktro är Oden den gud, som förbindes med storm och
oväder (»Odens jakt» m. m.). I den fornisländska
mytologiska litteraturen bär Oden även ett binamn, som betyder ’den
tredje’. Genom åtskilliga källors samstämmiga vittnesbörd
vet man även, att lapska trolldomsutövare för att skaffa vind

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 17 23:35:15 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/lapptrumm/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free