- Project Runeberg -  Skrifter samlade och utgivna med en inledning av Elof Åkesson /
14

(1921) [MARC] Author: Axel Lagerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14

af egen ringhet gent emot oändligheten, den af
Schleier-macher framhäfda absoluta afhängighetskänslan. Det andra
är det väsentliga i tron, den ursprungliga och därför
obevisbara absoluta tillförsikten, att alltet har en förnuftig mening
och att min vilja i gemenskap med andra ytterst är bestämd
af idéen om det goda, Gud, den allverklige och allgode. Hur
ställer sig panteismen till en sådan tro? Panteismen är icke
själf religion utan är en kosmologisk hypotes, hvarigenom
framför allt världens enhet och ändamålsenlighet betonas,
och genom den hypotesen är världen fattad i sådan form,
som gör den ägnad till att vara bärare af det godas idé.
Men den panteistiske guden är ju icke en person? Nej, i
den meningen, som vi använda ordet person om människor,
är Gud det förvisso icke. Men taga vi bort all mänsklig
begränsning, finnes det möjlighet att så kalla honom; dock
ha vi då äfven tagit bort all inre bestämdhet, allt innehåll
från begreppet person. Bättre är att kalla Gud ett
öfver-personligt väsen. Gud är då fattad såsom symbol och ideal
för allt det högsta, som vi kunna tänka, känna och vilja.
Historiskt har gudsbegreppet utvecklat sig från fetischism
(spiritism, animism, naturism) genom polyteism till monoteism.
De vilda folkens tillbedjan af trollkrafter och andar i
obestämda och växlande naturting ersättes i kulturfolkens
ungdom af ett religiöst samlif med en plastiskt gestaltad och
nationellt begränsad gudavärld för att så småningom
undanträngas af monoteismens dyrkan af den ende, universelle Guden.

Detta är de hufvudsakligaste punkterna af Paulsens både
rika och skarpsinniga arbete. Det ligger i sakens natur, att
i en kort artikel oändligt mycket af arbetets bästa egenskaper
gå förlorade, i all synnerhet den allsidiga belysningen af de
olika frågorna och ståndpunkterna, som endast kan ske genom
den mängd af konkreta fakta Paulsen hämtar ur natur- och
kulturvetenskaperna. Men denna artikel har ju fyllt sin
uppgift, om den kan förmå åtminstone några till studium af den
Paulsenska boken.

(G. H. T. 24 augusti 1904.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:00:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/laskrifter/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free