- Project Runeberg -  Ur Bengt Lidforss' litterära kvarlåtenskap. Vetenskap och världsåskådning /
124

(1917) [MARC] Author: Bengt Lidforss
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

av syfilis eller alkoholism verkar förädlande på mänsk*
ligheten.

Betraktelser av denna art synas mig icke vara för«
enliga med en livsstämning, i vilken tron på en all*
god och allvis försyn ingår som ett väsentligt mo*
ment. Men det är klart, att man på denna väg ej
kan komma fram till något allmängiltigt resultat,
Har man en gång gjort tron på gud till en känslosak,
så blir ju vars och ens subjektiva läggning det ytterst
avgörande. Om smaken kan man ej disputera, på det
religiösa området lika litet som på det kulinariska.

Det finns emellertid en annan punkt, där den
modärna utvecklingsläran på ett mycket kännbart sätt
berör den kristna världsåskådningen. Det är, när det
blir frågan om själens odödlighet. Om det är sant
vad darwinismen lär, att nämligen människan små*
ningom, utan övernaturligt ingripande, utvecklat sig
ur apor eller apliknande väsen, som i sin ordning
framgått ur lägre former o. s. v., så är det klart, att
vi med hänsyn till själens odödlighet endast ha att
välja på två alternativ: antingen odödlighet utefter
hela linjen av organiska varelser, eller också ingen
odödlighet alls. Det förra alternativet har i forna
tider verkligen haft sina förespråkare bland roman*
tiskt lagda naturforskare, t. ex. botanisten Martius,
som hävdade att även växterna ägde odödliga själar.
Denna åsikt, som än i dag omfattas av våra teoso*
fer, leder emellertid till så absurda konsekvenser, att
den svårligen behöver göras till föremål för en all*
varlig kritik. Vi ha alltså endast att räkna med det
andra alternativet, som innebär, att människosjälen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Sep 28 16:00:51 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/lblkvet/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free