- Project Runeberg -  Svenska poesiens historia / Del 1. Från äldsta tider till 1809 /
263

(1839-1840) [MARC] Author: Carl Lénström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

liga kärlek, vore den enda lycka som återsiode honom.
Finns ej hjerta i dessa stycken, sä vet förf. ej livad
hjertlig poesi vill säga* Varmt ocli hjertligt är äfven
stycket till Fredrika Bagge (Kellgrens Fredrika).
Sorgens son är förträfflig, fast blott en öfversättning. Nu
till den didaktiska och skildrande lyriken* öfver
begäret till ett odödligt namn bar ganska glänsande partier,
och besjunger den makt, som begreppet i odödlighet
eger att kalla stora krafter fram : ”lian egnade den
första stod Åt snillets vård om jordens länder, Och satt
till pris för krigarns blod, Den första krans i dö«
dens händer; Han lifvar sångarns djerfva slag, Med
spritt-ningen af det behag Odödlighetens känsla väcker; Och
forskarn ser vid lampan böjd, Ur hennes fjerrglas, arm
och nöjd, Det ljus han genom sekler sträcker.” Och
dock hvad annat är detta odödliga namn än en dunst,
en forblindelse, egoismen gömd under ett grannt namn.
Handlingen för det godas egen skuld är deremot ingen
forblindelse. — Häfdernas röst är skrifvet 1789 under
en mörk sinnesstämning, som var naturlig under detta
märkeår. Man förlåte skalden, om hans blick på
häfdernas omätliga taflor fann dårskaper och passioner, ej
den åder af gudomlig rättvisa; som genomlöper historien.
I det Blinda Nitet gisslar han vidskepelsen och ser i
verldshistorien en utveckling af fanatism och falsk
uppfattning af Religionen* Det onda är ett motstycke till
Menniskans Elände, men vida mer poetiskt och naturligt.
Det slutas ej med fÖrtviflan, utan med öfvertygelsen, att
lifvet är en pröfningsskola, ett universitet, der hvar
och en måste pröfvas, innan han utträder i ett annat lif,
ty man le (Ver non scholæ% sed vitce. Ett förträffligt,
smakfullt och idérikt stycke är det om Försynen, der
skalden påminner, att ”sista länken hålls af Gud.”
Fortjen* ten har ganska vackra partier, skildrande med
mycken verldskännedom sällsyntheten af förtjenstens
erkännande medan den ännu lefver, hvilket är sannt. I
Religionen uttalar skalden på ett rörande sätt’-sin läng-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:03:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lcjsvpo/1/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free