- Project Runeberg -  Gustaf V och hans tid. En bokfilm / 1919-1927 /
223

Author: Erik Lindorm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1923

Katolikskräck.

Kardinal van Rossum.

Kardinal Rossum i Stockholm.

Kardinal Rossum har nu under sin
Eriksgata i de nordiska länderna
hunnit till Stockholm! Han anlände den
8 augusti, närmast från Vadstena.
Ute på perrongen samlade sig så
småningom gräddan inom den
katolska världen i Sverige. Bl. a. markis
Claes Lagergren, abbedissan och vice
abbedissan i Birgittinerklostret i Rom,
biskop H. Möller i Stockholm m. fl.

Från Centralstationen styrdes
färden till S:t Eriks kyrka vid Södra
bantorget, där församlingens
kyrkoherde Sven Nordmark mottog
kardinalen.

van Rossum på vallfart till Björkö.

I färden deltogo endast manliga
katoliker. Pastor Elis Schröderheim
var också med, men hans övergång
till katolicismen torde vara av
tillfällig art, ty senast i söndags
förrättade han en äkta luthersk mässa
i Toresund i Södermanland.

Prästmötet i Norrköping beslutar
avvärja Roms propaganda.

Domprosten Pfannenstill
framlägger förslag till kyrkligt beredskap.
Han anbefaller åt prästerskapet att
noggrannt följa katolicismens görande
och låtande inom vårt lands gränser,
samt upplysa allmänheten om vad
som är på färde. Vidare, att träda i
förbindelse med det tyska evangeliska
förbundets central i Berlin och dettas
vittomfattande arbete för att få en
säker överblick över det
interkonfessionella läget.

SKRIFTSTÄLLAREN OCH
RIKSDAGSMANNEN

FABIAN MÅNSSON

talar i
Matteuskyrkan
Norrköping
Måndagen den 11 juni kl. 7 e. m.
över ämnet:

Katolicismen och
Reformationen.

Allmänheten välkommen.
Norrköpings Arbetarekommun.

Ur Fabian Månssons föredrag
i Matteuskyrkan i Norrköping:

Många med mig ha blivit
betänksamma över jesuitordens kraftiga
framträngande i de protestantiska
länderna. Detta innebär en fara för
folkupplysningen lika väl som för
folkstyret, vilket man får ögonen
öppnade för vid studiet av den katolska
kyrkorätten. När man vidare får veta,
att fascismen, den bayerska såväl som
den italienska, till stor del finansieras
av jesuiterna förstår man, vad det är
för makt man möter i katolicismen.
Jag vänder mig här ej mot
katolicismen som religion utan blott mot den
katolska kyrkorätten, sådan den en
gång avspeglade sig i vårt eget land
och ännu avspeglas utei världen. Ingen
kan djupare än jag själv beklaga att
jag får ta till orda i dessa ting, men
omständigheterna tvinga mig att höja
ett manande: Giv akt!

Protest mot »skallet» på katoliker.
D:r Clemens Åhfeldt mot fördomar i
svensk undervisning.
»Katolska kyrkan är dock vårt andliga
livs moder och fostrarinna.»

Jag skulle vilja fråga när det för
ungdomen klart utsäges att den
katolska kyrkan såsom bärare av
traditionens och auktoritetens idé är med
avseende på sin tillvaro lika
nödvändig som den protestantiska med dess
hävdande av frihetens grundsats; att
det således måste finnas en romansk
och en germansk kristendomstyp. Och
båda måste finnas även från den
religiösa fantasins, det religiösa
stämningslivets synpunkt.

Katolikskräek bland Toröborna.
Prästen anmäld.

Invånarna på
Torö en liten
annexförsamling = till
Sorunda, belägen
uteihavsbandet, ha
under många år haft
besvärligheter med
sina = själasörjare.
Deras ordinarie
kapellpredikant = är
sinnessjuk sedan många år tillbaka,
och nu ha församlingsborna kommit
på kant med dennes vikarie, e. o.
prästmannen K. S. Totterman.

Toröborna” äro emellertid tydligen
verkligt renläriga lutheraner, och nu
ha de dragit sin präst inför
domkapitlet i Strängnäs för romerska
tendenser. Den 4 april skall kättaren
inställa sig inför högvördiga
domkapitlet. De klagomål som framställas mot
prästen äro följande:

I sin konfirmationsundervisning har
han nu fullständigt ignorerat Luthers
lärosatser och lilla katekes samt
förhånat allt som rör reformationen. På
stämmor har han uppträtt despotiskt
och skrivit oriktiga protokoll. I en
predikan skall han vidare ha talat
hånfullt om Luther, såsom en man
»vilken i övermod skilde sig från
gamla kyrkan och bildade en sekt som,
liksom alla andra sekter, en gång skall
gå under». Vid dopförrättningar lär
han skola göra korstecknet över
dopvattnet, varjämte han korsar barnet
över bröstet och pannan, under det
han uttalar orden »Mottag det heliga
korsets tecken».

Pastor Totterman är en gammal
man, snart sextio år. Han har tidigare
varit präst i den amerikanska
episkopala kyrkan, men fick för rätt
många år sedan dispens för inträde
i den svenska kyrkans prästämbete.

Pastor Totterman lämnar Torö.

Pastor Totterman har inte lämnats
i fred av sin församling ens sedan den
förra attacken slutade med fiasko för
antagonisterna och
oppositionsledarens häktande för omfattande
oegenligheter. Nu har man satt igång nytt
förtal och en hänvändelse till
kontraktsprosten. Men pastor Totterman
har långt tidigare tagit sin mats ur
skolan och anhållit om annat missiv.

K.S. Totterman.

223

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 1 13:07:19 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/legustafv/1919-27/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free