- Project Runeberg -  Gustaf V och hans tid. En bokfilm / 1919-1927 /
278

Author: Erik Lindorm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1924

John Forsell operachef.

»Med Eder för Operan»,
är den nye chefens motto.

Den avgående operachefen,
häradshövding Riben, tog måndagen
den 31 december 1923 vid 12-tiden
avsked av Operans personal, som
samlats på scenen. Sedan hr Riben
i ett kort anförande riktat sig till de
närvarande och uttryckt sitt tack
för samarbetet under den tid han
fört chefskapet, tog operasångare
Emile Stiebel till orda å personalens
vägnar och frambar dess tack,
vilket åtföljdes av ett fyrfaldigt leve.

Den nye operachefen John
Forsell hade den 2 januari, kl. 3 e.m.
sitt första sammanträffande med
operapersonalen. Denna hade
samlats på scenen, där greve von
Stedingk föreställde den nye chefen,
vilken i ett kort anförande, erinrade
om att 28 år nu förflutit sedan han
första gången beträdde Operans
tiljor, då som debutant. Det hade
skett med stapplande steg och
bävande hjärta. Han kände det som
den största lyckan att nu få stå här
uppe i egenskap av operachef. Min
första uppgift, yttrade han, skall
bli att lära känna er alla och söka
göra er alla till mina vänner. Utan
er förmår jag intet, med er förmår

John Forsell i Figaros bröllop.

278

John Forsell som Don Juan.

jag allt. Som motto för sin framtida
verksamhet ville han sätta: »Med
eder för Operan».

Operasångaren Henning Malm
talade å solisternas vägnar, och
yttrade bl. a. att solisterna trodde och
hoppades att John Forsell just vore
rätta mannen att rycka upp operan.

xx

Vid den sedvanliga
nyårsutdelningen av hovtitlar har
hovkapellmästare Armas Järnefelt utnämnts
till förste hövkapellmästare och
kapellmästare Adolf Wiklund till
hovkapellmästare samt fru Julia
Claussen till hovsångerska.

Den nye chefen som Don Juan.

Under Mozartveckan gavs Don Juan den

14 mars och den nye ehefen uppträdde
i sin gamla glansroll.

»Don Juan» och John Forsell!
Det är icke blott den nutida
svensken som förbinder Mozarts opera,
»operornas opera», med Forsells
namn. Denna sammanställning är
känd över halva världen, ja man
finner den t. o. m. i den moderna
musikhistorien! Efter d’Andrade har
ingen lyckats forma Don Juans roll

så som Forsell. Det har funnits och
finnes ännu sångare med större
vokala resurser, eldigare sinnlighet i
stämmans timbre, mera omedelbara
i sin klangverkan. Men det finns
f. n. ingen, vars
skådespelarintelligens förenas med så ideala yttre
förutsättningar. Forsells
karaktäristiska konstnärsegenskaper, ammade
av en lust till demonisk eller magisk
verkan, glida ohämmade över i den
typ, han här gestaltar. Den
smeksamma tjusarblicken, som snärjer
ett mötande öga; den manliga
gestalten; den impulsiva överdriften
och behovet att i varje ögonblick
vara den härskande och
uppmärksammade — allt detta, som för
Forsell i mången annan roll ofta blir
ödesdigert, tjänar här i Don Juan,
medvetet eller omedvetet den
dramatiska idén. Här firar konstnären
en fest vid vilken personligheten
och konstnärsskapet ingå en ideal
förening.
Moses Pergament
Svenska Dagbladet.

Operadebuter.

K. teatern gav på söndagskvällen
den 20 januari Mignon med
nybesättningitvå roller. Brita Hertzberg—
Mignon, Elna Colling—Philine. Den
förstnämnda ger goda löften för
framtiden. Hennes sång är vårdad
och rösten har en sympatisk färg
och bärighet. Spelet är ganska
frigjort och uttrycksfullt. Mest
förvånade sångerskans tydliga och
innehållsfulla textuttal. Hon visste vad
hon sade — icke blott sjöng, vilket
så ofta är fallet
med många av
våra = operaartister.
Fröken = Colling
däremot är långt
ifrån mogen för

offentligt —
framträdande. e é
Moses Pergament i who

Svenska Dagbladet. Brita Hertzberg.

Kungliga Teatern.

Premiär den 21 febr.

ORFEUS

Opera I tre akter av Raniero v. Calsabigi. Fri

övers. av Fritz Arlberg. Musiken av C. W. Gluck.

Dekor. av Th. Jansson. Dir.: W. Stenhammar.
Regi.: H. André.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 1 13:07:19 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/legustafv/1919-27/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free