- Project Runeberg -  Lars Fornelius, Sveriges första ästhetiker /
27

(1838) [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] [MARC] Author: Carl Lénström With: Herman Georg von Gegerfelt, Claes Herman Rundgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

"27
uppfostrade då Gamle också sina barn genom sagor. Ho-
"merus vår Grekernas (Cateches och Cornelius Nepos och
Grammatica” Latiha, minnestafla och hustafla) gemensam-
ma lärare, och Mathematiken såsom den på en gång
abstractaste och mest sinnebildande af alla vetenskaper.
Denna lust för imitation är så stor, att saker, som i nå-
”turen misshaga, behaga i konst t. ex. passioner, rysli-
"ga och förskräckande scener, som, ehuru i sig ej egande
”magt att förnöja, dock äro behagliga, när man känner
’sig i konstens sinnebildande imitationer lefva om det sam-
"ma, känna samma passioner, som man haft eller kunde
"hafva i verklighetens verld.

Men i afseende på denna imitation märkes form och
"materia. Frågas alltså först, är ämne, det som gör poe-
ten, är endäst den poet, som skildrar personer? Inga-
lunda; då vore Bavier och Meevier poeter, men alla na-
turskildrande, eller didactiska skalder icke poeter och
den dåligaste dikt om t. ex. Trojanska kriget vore äkta
poesi, emedan ämnet sjelft är poetiskt. Säger icke Ho-
ratius: Allt allmänt och gemensamt ämne tillhör poeten,
om det behandlas på poetiskt vis? Visserligen kan man
säga, att endast skildring af personer kan ge oss lefnads-
visdom, men det medges alldeles icke, att all poetens
diktan och traktan skall gå ut på att ge klokhet (insti-
twtum omne poeix sit propter prudentiam faciendam).
Menniskan har vilja och förstånd, den förras mål är
lefnadsklokhet, den sednares kunskap. Den förra till-
fredsställes endast genom imitation af personer, den sed-
nare genom framställning af hvad ting som helst i verl-
den d. v. s. i natur och lif. Men anmärkas kan, slikt områ-
de hafva äfven historien och andra vetenskaper för sina
framställningar! Följden häraf är naturligtvis, att olik-
heten måste ligga i såttet. Poetens sätt till skillnad från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:14:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lfornelius/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free