- Project Runeberg -  Lifvet i gamla Verlden. Dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland / Förra bandet, Förra delen: Schweits /
116

(1860-1862) [MARC] [MARC] Author: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 3. Hassli-dalen och Svenska invandringen. Rosenlaui. Grimsel. Dystra utsigter. Rhones ursprung. Die Waldstedten. Grütli och dess hjeltar. Lif i Schwyz. Tvenne typer af conservatismen. Söndag på Rhigi. Nicholas de Flue. Lif i Zürich. Einsiedeln, dess pilgrimer och lärare. Zwingli. Mitt hem i Zürich. Afresa till Basel. Missionsanstalten och missionären

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116

och från Skriften afvikande läror. "Och vecka efter vecka
blef han bättre förstådd." Det var i Zürich som Zwinglis
reformatoriska verksamhet vann fullbordan och frukt, men
det var då han i sin ensliga cell vid Einsiedeln på knä
anropade Gud om "ordets förstånd" som den första
strålen af den nya dagens ljus uppgick för honom. "Gud
åldras icke! var ett ordstäf, som ban ofta upprepade.

Studium af den Heliga Skrift på grekiska språket
hade verkat Zwinglis omvändelse. Han stod icke i någon
förbindelse med Luther. Båda erhöllo af himmelen den
sanning, som do förkunnade.

"Jag har", skrifver Zwingli år 151 Ii, "begynt predika
Evangelium på en tid då Luthers namn var obekant i våra
länder. Jag har icke lärt den christliga sanningen af
Luther, utan ur Guds ord. Då Luther predikar Christus,
så gör han det samma som jag gör. Det är allt!" Med
detsamma befordrade Zwingli vetenskapernas, litteraturens och
de klassiska språkens studium. Hans himmel hade rum
för Plato, Aristides, Canidius och Scipio. Men icke Zwingli
allena uppträdde reformerande i Schweits.

I Tyskland står Luthers gestalt allena, högt öfver
alla andra, ocli midtöfver den romerska kolossen, hvars
största motståndare han blir. Luther är så tillsägandes
den andliga revolutionens monarch. Men sanningens och
det nya lifvets ljus trängde, ej från Tyskland till Schweits,
och derifrån till Frankrike, från Frankrike till England och
Holland. Alla dessa länder besöktes på en gång af samma
väckande vårvind, af samma nylifvande sol. En och samma
lära trängde under sextonde århundradet i hein och kyrka
bland de mest skiljda folk: samma anda väckte öfverallt
samma tro. I Schweits uppträder i nästan hvar canton en
reformator. Man ser många hufvuden, men icke en
egentlig befälhafvare. Det är såsom ett förbund af
reformatorer, som uppträder i de Edsförbundnas republik, alla ined
egendomliga fysionomier och olika inflytande. Det är
Wi Weilbach, Zwingli, Capito, Heller, Oecolampadius,
Oswald, Myconius, Leo Juda, Farel, Calvin i Genf, Zürich,
Bern, Neuchatel, Glarus, Basel, Luzern, Schaffhausen, Apen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:19:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lifigamla/1/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free