- Project Runeberg -  Linnéporträtt vid Uppsala universitets minnesfest på tvåhundraårsdagen af Carl von Linnés födelse /
27

(1907) [MARC] Author: Tycho Tullberg - Tema: Universities
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Historisk redogörelse för viktigare Linnéporträtt och deras förhållande till hvarandra

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

att ansiktet på ritningen blifvit mera utfördt än öfriga delar, berodde därpå,
att blott ett nytt ansikte behöfdes för detta porträtt. Då jag sedan fick
närmare lära känna den Hoffmanska taflan hos Clifford, blef det snart
klart för mig, att den äfven legat till grund för denna, hvarför också den
verkliga orsaken till ansiktets starkare skuggning måste vara att söka i detta
förhållande. Jag kom således till det resultat, att ritningen användts för
båda dessa porträtt, och det gladde mig därför mycket, då jag i maj 1904
för första gången såg Carruthers’ uppsats om Linnéporträtt af år 1889,
och däri (s. 17, 18) fann följande yttrande beträffande Tanjés porträtt: »the
engraver has obviously studied the Hartekamp picture, or Kingsbury’s
mezzotint, and modifiedt he features in accordance with Hofman’s portrait».
Det är häraf tydligt, att Carruthers kommit till insikt om öfverensstämmelsen
mellan ansiktet på Hoffmans och Tanjés porträtt, en öfverensstämmelse, som
han naturligtvis måste anse bero därpå, att gravören af det senare tagit
intryck af det tidigare, under det att jag anser den bero därpå, att samma
blyertsskiss legat till grund för båda. Efter Tanjés gravyr finnes endast ett fåtal
reproduktioner i kopparstick, litografi och träsnitt.

Fig. 4.
Fig. 4.
Ungefär samtidigt med detta porträtt präglades den
första medalj, som bär Linnés bild (Nr 436, Fig. 4). Den
är gjord af D. Fehrman 1746 på föranstaltande af
baronerna Hårleman, Höpken och Palmstjerna samt grefve
Ekeblad och tillägnad grefve C. G. Tessin. Denna
medalj är af stort intresse såsom den första afbildningen
af Linné i profil. Näsan är rak, men ansiktsdragen gå
för öfrigt väl ihop med det Scheffelska porträttet.
Peruken är mycket yfvig liksom på Ehrensvärds stick och
öfver axlarna ligger en kappa. En trogen kopia af denna bild med tillsatt
nordstjärneorden blef sedan använd för präglingen af den medalj, som
dåvarande excellensen Tessin 1758 lät slå till Linnés ära. Frånsidan till
denna utgöres som bekant af tre kronor, representerande djur-, växt- och
mineralriket, belysta af uppifrån kommande strålar med inskriften, illustrat.

År 1764 hade Linné enligt Vet. Akademiens protokoll af den 1 febr.
samma år begärt att få på egen bekostnad låta slå några exemplar af
ofvannämnda medalj. Då emellertid Fehrman, som enligt sekreterarens uppgift
fruktade, att stämpeln kunde spräckas, icke ville medgifva, att nya exemplar
slogos, för så vidt icke Akademien förband sig att betala stämpeln, om den
skadades, beslöt Akademien att inlösa båda stämplarna till denna medalj,
hvarjämte den äfven beslöt »at denne Jetton öfver Herr Linnæus skal blifva
Premie’jetton för alla gillade Rön i det nu påbegynta året». För detta
ändamål skulle först för Akademiens egen räkning präglas 40 à 50 stycken jettoner,
hvarefter Linné för sin räkning skulle få slå så mänga han önskade. Det ser

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 09:02:25 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/linneportr/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free