- Project Runeberg -  Linnéporträtt vid Uppsala universitets minnesfest på tvåhundraårsdagen af Carl von Linnés födelse /
61

(1907) [MARC] Author: Tycho Tullberg - Tema: Universities
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Historisk redogörelse för viktigare Linnéporträtt och deras förhållande till hvarandra

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

detta utfördes, vill jag lämna oafgjordt. Helt säkert är det icke en ren kopia
af öfre delen af Versaillesporträttet, då ställningen på axlarna är en annan,
rocken är af sammet, ej af siden som på detta, kräset har en helt annan form,
samt en linnéakvist finnes anbragt i knapphålet, hvilket ej är förhållandet
med Versaillesporträttet. I allt detta öfverensstämmer det med
Stockholmsporträttet, och det ser ut, som det ena af dessa båda skulle vara måladt efter
det andra. Då emellertid Gripsholms- och Versaillesporträtten, åtminstone
så vidt man kan döma af fotografierna, beträffande anletsdragen mer
öfver-ensstämma med hvarandra än med Stockholmsporträttet, synes det mig
antagligast, att Gripsholmsporträttet är måladt före det sistnämnda, möjligen
som ett utkast till detta, vare sig nu det gjordes redan i Sverige eller först
efter återkomsten till Paris.

Jag har således kommit till det resultat, att Versaillesporträttet med all
säkerhet är måladt i Sverige, att det är möjligt, att Gripsholmsporträttet
äfven målades här, samt att Stockholmsporträttet målades senare efter detta
i Paris.

Beträffande de Roslinska porträttens likhet med Linné, ha vi redan sett,
att Linné själf ansåg det porträtt, som han hade tillfälle att se, efter hvad
jag i det föregående sagt, sannolikt Versaillesporträttet, mycket likt »så
förträffligt att intet kan vara likare», han har ju ock kallat det: »effigies
Ros-lini optima». Detta porträtt hade emellertid säkerligen icke många svenskar
tillfälle att se, och något omdöme af Linnés vänner, som särskildt syftar på
Gripsholmsporträttet, känner jag icke. Hvad åter Stockholmsporträttet
beträffar har Linné med all säkerhet ej kunnat yttra sig om detta, och många
yttranden af samtida finnas ej heller därom. Hedin säger, ss. förut är
nämndt: »Ehuru likt och ypperligt måladt detta Portrait är, så torde man
kunna påstå, att det original, som blifvit gjordt af Krafft den Äldre, och
äfven äges af Kongl. Vetenskapsakademien, täflar i likhet med det förra».
Man torde där kunna läsa mellan raderna, att han anser Kraffts porträtt
likare. S. L. Gahn säger (enl. meddelande af prof. Fries) i en
anteckning, som förvaras bland Abr. Bäcks anteckningar till Åminnelsetalet (Ups.
Univ. Bibi. Mskrpt. X 217): »Men det som Herr Roslin målade tyckte han
sjelf [Linné] wara mycket likt, andre att det war mindre likt, och
koppartrycket derefter i 40 som Roslin bestyrde om i Paris på Kongl. Swenska
Wetenskaps Academiens bekostnad, blef långt mindre likt än de små förut».
Af dessa nämner han i denna anteckning endast ett nämligen »Linnæi
Portrait i Philosophia Botanica 1751» (Bernigeroths kopparstick). Några andra
direkta äldre omdömen om Stockholmsporträttet känner jag icke. Däremot
ha vi i det föregående sett åtskilliga yttranden beträffande Bervics
kopparstick, som är utfördt efter detta porträtt, och då det är mycket likt originalet,
torde man ha fullt skäl att tillämpa dessa yttranden äfven på detta. Af dessa

61 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 09:02:25 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/linneportr/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free