- Project Runeberg -  Litterär Tidskrift utgifven i Helsingfors / 1865 Första häftet /
14

(1863-1865)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

14

Må det vara oss tillåtet att i
sammanhang med en berättelse om
Pul-kowa oeh dess jubelfest, teckna
huf-vudpunkterna af historien om de
idéers utveckling, hvilkas realitet
Pul-kowa åtagit sig att afgöra. Väl veta
vi att en kort och ofullständig
teckning, hvilken endast kan upptaga det
vigtigaste, förlorar en stor del af det
intresse, som kunde skänkas en
mera detaljerad framställning; men vi
våga hoppas, att äfven konturerna
åt en oeh annan skola skänka ämne
till eftertanke.

I begynnelsen af den period, som
vi beteckna såsom reformationens
tidehvarf, då det ljus, som blifvit tändt
af de gamla kulturfolken och hvilket
under medeltiden blifvit vårdadt af
Islams bekännare, började kasta sina
första strålar till de länder, som skulle
blifva vetenskapernas nya hem,
herrskade öfver desamma ett
svårgenomträngligt mörker. Den i Rom
centraliserade makten öfver idealer och
tankar höll dessa fjettrade och tillät
ingen afvikelse från de vägar hon
hade funnit för godt att betrakta
såsom de enda till salighet förande.
Den strålande byggnaden af de
gamles esthetiskt-arkitektoniska
verlds-åskådning hade omsider öfvergått i
skolasiikernas spetsfundiga och
irr-skenlikuande filosofi. Denna filosofi,
i stället att fordra frihet och
oberoende för den vetenskapliga
forskningen, var väsendtligen dogmatisk;
d. ä den sträfvade alt af den
ka-tliolska kyrkans spridda dogmer
uppföra ett systematiskt helt och att be-

grunda detsamma förnuftigt. Målet
för dess forskning var alltså redan i
förväg gifvet; förnuftet måste
tvingas att godkänna detsamma. Genom
denna onaturliga method att finna
sanningen råkade alla vetenskapliga
angelägenheter i en fullkomlig oreda.
Man visste knappast mera någon
skillnad emellan mathematik och
theolo-gi. Biskopen af Brixen och
kardi-nallegaten för Tyskland Nicolaus af
Cusa erbjuder genom sina filosofiska
arbeten, ett berömdt exempel på den
tidens sätt att behandla vetenskapliga
angelägenheter. I sin ungdom hade
han studerat juridik och under sin
vistelse vid den då för tiden
berömda högskolan i Padua fattat tycke
för de mathematiska vetenskaperna,
hvilka då begynte sträfva till ljuset.
Han hyste det bedrägliga hopp, att
medelst betraktelser öfver
detmathe-matiskt oändliga finna lösning af
tlieo-logins mysterier, hufvudsakligast af
läran om treenigheten. För detta
ändamål bevisar han t. ex. att en
oändligt stor linie tillika är en triangel
på följande sätt: emedan det
oändliga eller det största icke kan vara
flerfaldigt, utan endast ett, så kan
en oändligt stor triangel icke beslå
af flere, utan endast af en linie: men
då den likväl ej upphör att vara en
triangel, så är denna oändliga linie
tre, och dessa tre äro dock endast
en. *

Det ljus, som efter Konstantinopels

* Apelt. Die Reformation der
Stern-ktinde.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:33:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/litidskr/1865/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free