- Project Runeberg -  Liv och Längtan /
395

(1936) Author: Anders Hultman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I sanning Människosonen tager sig an sina människor.
”Han skämmes icke vid att kalla dem bröder.”

Denne ”son”, som nu är i ett så uselt läge, tillsäges
”gott mod”. I Jesu närhet finns inte rum för sorg eller
ledsnad eller dåligt mod. Han avvänder orsakerna till
allt sådant. Och orsakerna äro alltid synden, direkt eller
indirekt.

Men just dessa orsaker har han kommit för att
upphäva: ”Dina synder förlåtas dig”. Här blir det nu nya
orsaker; därför ock ny verkan.

Detta var mer än en hel del av skriftlärama kunde
höra. Det var något även för dem oerhört, ja, ren hädelse.
Syndernas förlåtelse är dock den största av alla gåvor.
Och här står Nasaréen och delar ut den såsom en konung
delar ut ordenstecken. Ja — konungsligt i sanning. Är
syndernas förlåtelse för handen, så är ju därmed allt ont
borta och allt gott tillstädes.

Det gäller nu för Mästaren att försvara sig: ”Vilket
är lättast”, säger han, ”antingen att frälsa själen eller att
läka kroppen?” Bådadera är för honom lika lätt. Men
han sätter in först, där det bäst behöves. Och det är det
inre livet som först behöver hjälpen. Mästaren ser med
klar blick på läget. Och då är det icke lamheten, som är
mannens värsta onda, utan synden. Synden gäller ofta
för oss såsom något rätt oskyldigt: ”förlupenhet”,
”vilse-kommenhet”, ”olycka” m. m. Så i tidningar och böcker
och i dagligt tal. Men för Gud är det fråga om skuld,
ingenting mindre. Det är bra stor skillnad på att t. ex.
ha gått vilse i en skog utan att rå för det eller vara en
förrymd brottsling.

Syndaren är icke bara en vilsekommen stackare, utan
en från Gud förrymd brottsling.

Så betraktar Jesus synden. Därför hjälper han först
emot synden — genom att förlåta den.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:38:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/livol/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free