- Project Runeberg -  Niclas Lafrensen d.y. och förbindelserna mellan svensk och fransk målarkonst på 1700-talet. Konsthistorisk studie /
III

(1899) [MARC] Author: Oscar Levertin - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSK MÅLARKONST UNDER 1700-TALETS FÖRSTA HÄLFT.

Sextonhundratalets senare del, barockens ålder, då renässansens konstnärliga flöde
annorstädes redan började försina, är det svenska måleriets egentliga gryningstid.
Drottning Kristinas lilla höfviska renässans hade lyst och försvunnit med henne
själf, och de manliga, färgdunkla bilderna frän David Becks svenska vistelsetid (1647—
1651), hade lika litet i Sverige spridt en reflex af den Van Dyckska skolans fulländning,
som de förfinade, kyligt distingerade dukarne från Sébastien Bourdons Stockholmsär (okt.
1652—okt. 1653) meddelat någon verksam lärdom om den franska porträttkonstens
förnäma själstolkning. Ett handtverksmessigt konterfejmäleri af tysk stelhet, liflöst och
minutiöst på en gång, sådant som den trohjärtade målaråldermannen Jacob Elbfas (f 1664)
företrädde, torde hafva varit hvad den bildade opinionen i medelsnitt fordrade af färg
och pensel.

Först med Karl X Gustaf och framför allt hans drottning Hedvig Eleonora, hvilken
under sitt långa lif in i dess bekymmerfylda skymning ständigt visade ett lika praktiskt
som kärleksfullt intresse för alla arter af målarkonst från slottsdekorationens jätteuppgifter
ner till miniatyristens konstnärslek i smått, grundades i vårt land en verklig artistisk
tradition. Och hennes son, den eljes sparsamme rikshushållaren, följde här sin moders
föredöme. Som helhet är detta första svenska måleri prägladt af barocktidens stämpel, men
det gömmer dock inom sig tvenne skiftningar, en intimare, riktad mot innerlighet i
uppfattning af ämnena och innerlighet i handhafvandet af den måleriska tekniken med en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:00:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lolafrens/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free