- Project Runeberg -  Martin Luther : minnesskrift till reformationsjubileet 1917 /
42

(1916) [MARC] Author: Hjalmar Holmquist - Tema: Sveriges kristliga studentrörelses skriftserie
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Luthers första stora reformationsskrifter och stora seger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42

överheten kristlig och hade även en religiös uppgift,
nämligen att undanröja alla hinder för evangelii rena
och fria förkunnelse (enligt luthersk uppfattning kan
kyrkan därför samverka med vilken statsform som helst
och lämna hur mycket av det borgerliga livet som
helst att skötas av staten — fattigvård, sjukvård,
skolväsen etc. — så länge staten ger kyrkan full
frihet att förkunna evangelium för hela folket och
förvalta sakramenten efter Kristi ord). Viktigt var, att
Luther i början begränsade överhetens religiösa
uppgift till nyssnämnda negativa och ej som katolikerna
fordrade, att den skulle positivt med yttre våld tvinga
någon att omfatta sin egen tro. I bannbullan över
Luther dömdes han bl. a. för satsen: »att bränna
kättare står i strid med den H. Andes vilja». Tanken
på religiös tolerans utgår i verkligheten från Luther,
fast han själv ej kunde helt utforma den och senare
genom sitt beroende av sin tid råkade in i en
halvhetsställning, som visserligen alltid var vida skild från
den katolska kättarförfölj elsen. — I augusti kom en
ännu väldigare stridsskrift av Luther. Det var den
dogmatiska »Om kyrkans babyloniska fångenskap»,
där Luther satte yxan till roten av den katolska
religiositeten. Han bröt där ned det babyloniska
fängelse, vari kyrkan hölls genom tron på mässans
och de 7 sakramentens magiska kraft, som hindrade
den personliga avgörelsen och i stället gav all makten
åt mässans och sakramentens handhavare, den katolske
prästen. Luther behöll blott tre sakrament som av
Kristus instiftade (dopet, boten, nattvarden; senare
släppte han även boten); men han fattade dessa ej
på katolskt vis såsom frälsningsinstrument utan på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luther/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free