- Project Runeberg -  Kort Fremstilling af Forskjellen mellem den evangelisk-lutherske og den reformerte Lære /
90

(1874) [MARC] Author: Hector Gottfried Masius Translator: Theodor Christian Bernhoft
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Om Christi Person - Tredie Spørgsmaal

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90

skjønt den i Fornedrelsens Tilstand ikke altid har ladet
sammes Straaler komme tilsyne.

Femte Indvending. Er den guddommelige
Almagt og Alvidenhed meddelt til den menneskelige Na-
tur, saa falder et godt Bevis for Christi og den Hellig-
Aands Guddommelighed til Jorden; thi dersom de
Rettroende drager den Slutning imod Socinianerne:
Den, som har guddommelig Almagt og Alviden-
hed etc., er en sand Gud,· og da nu Christus og
den Hellig-Aand har guddommelig Visdom, saa er de
den sande Gud,« saa vil hine straks svare: »J Luthera-
nere lære, at Christus ogsaa ifølge sin menneskelige Na-
tur har guddommelig Almagt og Alvidenhed, .er han
da ogsaa efter sin menneskelige Natur en sand Gud?
deri er der jo ingen Mening.« -

Svar. 1) Det vilde være meget, dersom Medde-
lelsen af de guddommeli e Egenskaber, saasom vi lære
det, paa nogen Maade skulde svække Christi Guddom-
melighed, da jo dog denne er hines forste Grundvold;
thi hvorledes vilde Guds Søn have kunnet meddelt sin
antagne Menneskenatur guddommelig Almagt og Alvi-
denhed, dersom han ikke efter sin egen Natur havde
besiddet disse Egenskaber og selv havde været den væsent-
lige Almagt og Alvidenhed? Det, som En ikke har, kan
han heller ikke give.

2) Hvad den formentlige Absurditet angaar: At
Christus ogsaa efter sin menneskelige Natur maatte være
Gud, dersom han efter sin menneskelige Natur har guddom-
melige Egenskaber, saa foruroliger den os ikke det mind-
ste, fordi vi gjerne tilstaa, at saasom Christus efter sin
menneskelige Natur formedelst den personlige Forening
er almægtig»og alvidende, saa er han ogsaa netop as
denne Grund personlig sand Gud. De Reformerte har
altsaa endnu ikke kunnet bevise, at vor Lære om Med-
delelsen af de guddommelige Egenskaber strider mod
Christi Guddom Men skulde vi ikke før kunne bevise
det af deres Hypotheser angaaende denne Natur?
Jeg paastaar Jo, og vil bevise det paafølgende Maade:
De, som paastaa, at Christus efter sin Guddommelighed
er bleven begavet med Magt, Visdom og Herlighed i




<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:13:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/luthrefo/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free