- Project Runeberg -  Malerkunsten i Norge i det attende aarhundre /
102

(1920) [MARC] Author: Carl W. Schnitler
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rokoko og tidlig klassisisme paa Østlandet 1750-1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

synderlig betydningsfuld kan denne lærervirksomhet
iallefald fra først av ikke ha været tænkt, eftersom
«denne Ridse Mæster derfor ei skal nyde anden
Løn end at maatte øve sin Profession frie og ube*
hindret i Christiania, uden at bebyrdes med Byens
ombudder, eller at betale noget for borgerlig Næ»
ring». Ja, han fik ikke saapas engang, for et par
aar efter klager han over at han har maattet bære
alle «Byens Onera» undtagen næringsskat, saa hele
lønnen hadde været to riksdaler om aaret. 1754 blev
dog lønnen øket til 30 rdlr. og 1762 til 50 rdlr.1

Den første indehaver av denne indbringende post
het Michael Rasch. Han hadde faat borgerskap
som «Mahler» — ikke som «Skildrer» — 5te
september 1749 (Mandtallet). Foruten «Ridse* og
Teignings*Mester» kaldes han dog ved ansættelsen
uttrykkelig «Skildrer». Han hadde tidligere infor*
mert «adskillige unge Officiers» og «høye og andre
brave Folks Børn udi Teigningen». Han var altsaa
portrætmaler og hadde git privat tegneundervisning
i Kristiania — slik vi har set mange eksempler paa
fra dette tidsrum i Bergen og Trondhjem.2

Den tegneundervisning, som fra nu av blev vore
vordende officerer tildel, tok ikke bare sigte paa
deres egentlige yrke, men gik langt videre og hadde

til maal at gi dem en temmelig alsidig kunstnerisk
utdannelse. Naturligvis skulde den først og fremst
tjene militære formaal, befæstningskunsten og den
militære bebyggelse. Men desuten blev de undervist
i b rgerlig arkitektur, frihaandstegning, ornamentteg*
ning og landskapsmaleri. I et promemoria fra Rasch
om «Farvernes Brug og deris Melange» skilles der
mellem «een deels til Fortifications* og Civil*Archi*
tectur*Ridserne, en anden deels til Maleriet og Ar*
beydet enten paa Papiret eller paa Træet udi Land*
skaberne, hvor alting kladevis og tykt ansættes».3

Rasch har altsaa hat et meget stort undervisnings*
omraade, og han ser ut til at ha gjort sit arbeide til
alles tilfredshet. Desuten har han vel fortsat som
portrætmaler. Den 21de august 1774 døde han som
gammel mand. Siden 12te august 1772 hadde han
hat ved siden av sig som tegnelærer ved krigsskolen
en anden maler, som flere aar hadde været bosat i
byen. Det var Niels Thaanning.4

N. Thaanning — eller Tonning, som han ofte
feilagtig skrives — hadde 18de november 1766 tat
borgerskap som «Mæster Maler»5 og skal ha eid
gaard i byen. Han har uten tvil været meget benyt*
tet som dekoratør — som vi skal se. Da han nu
blev ansat ved krigsskolen fremla han et helt pro*

Modeltegning i rødkridt, benyttet ved Krigsskolen. Vistnok utført ved Kunstakademiet i Kjøbenhavn. (* Riksarkivet.)

r

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:23:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/maler18/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free