- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
7

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ej endast tiggaren förglömde vid denna
prakt sin låga hyddas otreflighet, äfven
fursten blef öfvertygad, att han hade inträdt
i en ännu mäktigare Herres helgedom,
hvilkens hus, såsom rätt och billigt var,
utvecklade ännu mera prakt och glans, än
en verldslig herrskares boning.

Då Arianemas sekt i Konstantinopel
under kejsar Konstantins tid i nattens tysta
dunkel, vid facklornas sken, samt under
uppstämmande af välljudande hymner och
vexelsånger, höllo sina högtidliga
processioner, tillströmmade folket i massor. Den
heliga Chrysostomus klandrade visserligen
dylika upptåg; men han förstummade,
sedan den rättroende kyrkans glans ännu vida
öfverstrålade kättames festligheter.

Långfredagen erbjöd endast dystra och
allvarsamma föremål; påskdagen deremot
blef redan på Konstantins tid firad med
all möjlig prakt. Enligt Eusebii berättelse,
var mängden af facklor och lampor under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free