- Project Runeberg -  Medeltidens skådespel i kyrkan och på theatern /
31

(1855) [MARC] Author: Carl Abraham Mankell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(för öfrigt ej endast härigenom, utan i följd
af åtskilliga andra samverkande gynnande
förhållanden), allt mera tydligt karakteren
af mysteriernas festepok. Ej sällan gaf
sjelfva årstiden ökad liflighet åt
passions-och uppståndelse-historians scener. Folkets
deltagande just för dessa dramer låg i
öppen dag.

I Frankrike, i ”de födda
skådespelar-nes” land, uppfördes mysterierna med en
ovanlig grad af fullkomlighet. Det förhöll
sig imellertid redan då med denna nation
lika som i våra dagar. Dess söner äro
ingalunda alltid de, hvilka framkalla brodden
till nya uppfinningar. Men är sjelfva
uppfinningen en gång gjord, så öfverträffa
fransmännen oftast alla andra nationer uti dess
användning, förädling och fullkomnande.
I åtskilliga dramatiska afseenden voro
fran-soserna, jemväl hvad mysterierna
vidkommer, redan på 1100-talet den ton gifvande
nationen. De visste bättre än alla andra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:24:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mamedelt/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free