- Project Runeberg -  Mannens släktliv i normalt och sjukligt tillstånd /
67

(1905) Author: Erik Wilhelm Wretlind - Tema: Medicine
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Det ogifta ståndet - 2. Det ogifta ståndets dietetik.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

En annan äfven påtaglig vinst af det dygdiga lifvet är, att
man undslipper dessa smittosamma sjukdomar, som mer eller
mindre förfölja och plåga, ja ofta grymt förbittra hela lifvet för
utsväfvande män. Icke heller må någon frukta, att hans
återhållsamhet medför annat ondt: svaghet, förslappning eller dylikt.
Spartanerna, germanerna och engelsmännens förfäder af den
starka saxiska rasen iakttogo återhållsamhet till det 25:te året
för att skaffa sig muskelstyrka, högväxt och välbyggd kropp.
Såväl i forntiden som i vår tid har också kyskhet påbjudits för
dem, som vilja fostra sig till idrottsmän af framstående rang för
täflan i kämpalekar.[1]

En tredje och ganska beaktansvärd vinst är, att ett dygdigt
lif äfven för mannen bringar särskild välsignelse med sig in uti
äktenskapet. Det skänker honom en glädje, hvila och frid, som
icke kan erhållas af den, hvilken redan låtit åtminstone en del
af sin ungdoms eld brinna ut, offrad på växlande föremål af
mer eller mindre liderlig natur. Det är bättre att träda in i
äktenskapet okunnig om hymens hemligheter än att vara så
utlärd däri, att man finner intet, som är lockande.[2] Hvaraf
kommer väl männens otrohet i äktenskapet, om icke af dels
deras föregående vana att byta om föremål för sin vällust, dels
deras oförmåga att tämja sin lusta. Huru ofta kränkes icke
genast vid äktenskapets början den dygdiga makans
finkänslighet, och förstämning träder i hängifvenhetens ställe, emedan
maken icke har tro på eller förstånd af hvad finkänslighet, tukt
och måttlighet vill säga! Ett sålunda på orätt sätt börjadt
äktenskap kommer kanske aldrig in i de rätta spåren.

För det fjärde bringar ett tuktigt lif i ungdomen välsignelse
med sig äfven för barnen. Först hafva de den välsignelsen, att
de icke behöfva riskera komma till världen med ett syfilitiskt
frö uti sig. Vidare är det otvifvelaktigt, att den fysiska och
själiska kraft, som jag vunnit åt mig själf genom att tukta mina


[1] Den osedliga romerska skalden Horatius skrifver: den, som vill vinna
ett pris, han må afhålla sig från vin och kvinnor. (Se Hälsovännen 1890
sid. 291.)
[2] En akademiskt bildad man skref 1889 till oss, att han hade varit
gift i flera veckor, innan han förstod sig på äktenskapligt umgänge. Detta
kan ju vara något att beakta för det »unga Sverige».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 4 00:03:09 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/manslakt/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free