Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
men stod silverstolpe i liflig
bref-vexling med tonsättaren sigismund
neu-komm. Begges musikaliska skaplynne
hade någon likhet: begge voro
talanger, utan att kunna kallas snillen. Den
egendomliga rigtning, som konsten allt
mera tager, var hufvudinnehållet af
deras skrifvelse. Ty silverstolpe
älskade och vördade den klassiska
musiken, framför den nya. Han var nog
mångsidig, för att äfven erkänna det
goda i de nyare bättre kompositionerna;
men att konsten en gång stått högre
än den nu står, det förstod, det kände
han. »Uti ett målningsgalleri», så
yttrar sig silverstolpe i detta ämne
mycket träffande i ofvananförda skrift,
»hvem skulle förbigå rafael, och stadna
vid DAVID och GERARD?»
Att kraus, den frejdade författaren
af konung gustaf den tredjes
ypperliga begrafhingsmusik, erhöll en
minnesvård på egendomen Tivoli, att kraus
blef tillbörligen känd af den efter
honom lefvande generationen, det var till
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>