- Project Runeberg -  Teaterhistoria och teaterhistorier. Minnen och anteckningar från en 40-årig verksamhet inom teaterns roliga och oroliga värld /
165

(1924) Author: Hjalmar Meissner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

händerna på magen,
föredrog sentimentala
romanser på
Sveasalens varietétribun,
visade, sedan hon
engagerats vid
Vasatea-tern, att hennes
begåvning låg åt ett helt
annat håll. Det var de
sprittande glada och
framförallt de rent
komiska uppgifterna
som lågo bäst för
hennes temperament.
Olympia i »Donna
Juanita» och
fiskargossen i »Surcouf»
räknar jag till hennes
allra bästa roller. Ett
fullkomligt
mästerverk
i

presterade hon
en sommarrevy på

August Svensson och Inga Bcrcnts.

Djurgårdsteatern: Serafia, en flicka med snett
hängande kjol, skelande ögon och en minimal
råttsvans till fläta som stack fram under schaletten.
Även som burlesk vissångerska, föredragande Axel
Engdahls eller Emil Norlanders kupletter, var hon
obetalbar, särskilt när hon sjöng:

»När du mig kösste
den trettifösste.»

Det var »kläm» i den strofen och den verkade bra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 16:55:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mhteaterhi/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free