- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
9

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kyrkan på Luthers tid, trots att så gott som allt i
densamma var villfarelse och människoläror, påstå, att dess
lära var gudomlig och stödde sig på den Helige Skrift.
Huru man inom denna kyrka uppfattade den bibliska
sanningen och på vad grunder man kunde anse, att den hade
sitt stöd i den Heliga Skrift, kunna vi förstå genom att
anföra ett yttrande av en av denna kyrkas försvarare.[1] »Det
skrivna ordets bokstav», säger denne katolske teolog, »är
död utan utläggningens Ande, vilken allena uppenbarar dess
dolda mening. Men denne Ande är icke förlänad åt varje
kristen, utan åt kyrkan, det vill säga prästerna. Det är
förmätet att påstå, att Han, som lovat vara när sin kyrka alla
dagar intill världens ända, kunnat överlämna henne i
villfarelsens våld. Man skall kanske invända, att kyrkans lära
och författning ej mer äro sådana, som man finner dem i
Guds ord. Detta är visserligen sant, men förändringen är
endast skenbar: den sträcker sig endast till formen men
icke till grunden. Än mer! Denna förändring innefattar
ett framsteg. Den gudomlige Andens livgivande kraft har
skänkt verklighet åt det, som i Skriften endast fanns till
i tanken; den har förkroppsligat Ordets skuggbilder; den
har lagt sista handen vid dess utkast samt fullbordat det
verk, vartill Bibeln endast lämnat grunddragen. Man måste
således fatta den Heliga Skrifts mening sådan, som kyrkan
under den Helige Andes ledning fastställt den.»

Det var sålunda kyrkan, som enligt katolsk åskådning
var den högsta auktoriteten i trosfrågor, ty det var den
allena, som kunde angiva Skriftens mening och verkliga
innehåll. Till yttermera värnande om dess ensamrätt i att
tolka sanningen i Bibeln hade man, som bekant, under
Medeltiden[2] förbjudit såväl den Heliga Skrifts
översättande på modersmålet som lekmännens tilltag att på egen


[1] Se Merle D’Aubigne: Det sextonde århundradets
reformationshistoria, sidan 259.
[2] På kyrkomötet i Toulouse 1229.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free