Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ock Paulus tydligen lär: ’Men om någon, vore det ock vi
själva eller en ängel från himmelen, förkunnar evangelium
i strid mot vad vi hava förkunnat för eder, så vare han
förbannad’» (Gal. 1:8).
I samma bekännelseskrift förekommer även ett yttrande,
som visar, vilken ställning man ansåg, att
bekännelseskrifterna i allmänhet skulle intaga i förhållande till den Heliga
Skrift. Det heter där: »Bekännelseskrifterna — — hava
icke makt att döma såsom den Heliga Skrift utan äro endast
trons vittnesbörd och förklaring, huru i Guds församling den
Heliga Skrift angående omstridda frågor under olika tider
blivit förstådd och tolkad av dem, som då levde, samt huru
mot Skriften stridande läror blivit förkastade och fördömda.»
Man finner av vad som här anförts angående de s. k.
bekännelseskrifterna, att de utan någon som helst tvekan
erkänna den Heliga Skrift såsom en ofelbar norm för den
kristna tron. Någon diskussion om Bibelns gudomliga
ursprung och auktoritet förekom icke på den tiden. Man
trodde då, såsom verkliga kristna alltid gjort, att vad som
»står skrivet» är vårt ofelbara rättesnöre.
Så är emellertid ingalunda förhållandet i den s. k.
lutherska kyrkan i den dag som är. Där skall vad som står
skrivet underkastas det mänskliga förnuftets bedömning,
och endast vad som står i överensstämmelse därmed kan
antagas såsom värt att fästa någon tillit till. Men därom
mera längre fram.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>