- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
31

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Luther om den heliga skrift: dess auktoritet och värde m. m. - I. Bibelns gudomliga ursprung och auktoritet enligt Luther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

säger: »Nu är icke kyrkan trä och sten, utan hon är en hop
kristtrogna människor. Till densamma måste man hålla sig
och efterse, huru de tro, leva och lära. Ty de hava
visserligen Kristus hos sig. Men utanför den kristna kyrkan är
ingen sanning, ingen Kristus och ingen salighet. Därav
följer, att det även är osäkert och falskt, att påven eller
någon biskop vill ensam vara trodd och ansedd för någon
mästare, ty sådana kunna allesammans fara vilse, såsom ock
alltför ofta sker.

Men deras lära måste lyda under församlingen, så att vad
de lära, därom skall församlingen döma och pröva, och det
omdömet bör man då bifalla. — — Detta lär också aposteln,
när han säger i 1 Kor. 14:29, 30: ’Av dem som profetera
må två eller tre få tala, och de andra må döma om det som
talas. Men om någon annan, som sitter där, får en
uppenbarelse, då må den förste tiga.’»

Denna Luthers lära om församlingen såsom den av Gud
insatta väktarinnan, när det är fråga om att bedöma, vad
som är sant eller icke sant, och att vaka över att Guds ord
läres rent och klart, överensstämmer ju även med vad
aposteln Paulus yttrat i 1 Tim. 3:15, där han kallar den
levande Gudens församling för sanningens
stödjepelare och grundfäste
. Skada blott, att
Luther icke i praktiken förde fram sanningen om
församlingen, så att hans teorier kunde komma till praktisk
användning i församlingslivet. Att Luther alltjämt, då han
talar om kyrkan, menade de sant troende inom den kristna
kyrkan under olika tider, har jag visat i ett föregående
kapitel av detta arbete. Och jag har även visat, hurusom
Luthers församlingsbegrepp fick ringa betydelse i det
praktiska livet, då han icke ville vara med om att efter Bibelns
mönster organisera verkligt kristna församlingar. De
enskilda troende, som ju i alla tider utgjort en försvinnande
bråkdel inom de stora världskyrkorna, kunna ju på intet
sätt utöva någon uppsikt över läran inom kyrkorna i stort.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free