- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
85

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - I. Den katolska kyrkans rättfärdiggörelselära - II. Den bibliska och lutherska rättfärdiggörelseläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

85

»Gud förbarme sig över dig, min broder! Vår Herre
Jesu Kristi lidandes förtjänst, den saliga jungfru Marias »och
alla helgons förtjänst, vår heliga ordens förtjänst, din
nitiska och besvärliga gudstjänst, din ödmjuka bikt, ditt hjärtas
förkrosselse, ide goda gärningar, som du gjort och ännu skall
göra av kärlek till vår Herre Jesus Kristus, må alltsammans
lända dig till dina synders förlåtelse, till förökande av din
förtjänst och din nåd, samt medföra såsom lön det eviga
livet. Amen.»

Ja, detta avlösningsformulär talar i sanning ett tydligt
språk om huru Kristi frälsande gärning för människan och
hennes egna förtjänstfulla gärningar blevo
sammanblandade och sammanfogade för att så utgöra grunden till en.
människas rättfärdighet inför Gud.

II.

Den bibliska och lutherska rättfärdiggörelseläran.

I den fjärde artikeln av den lutherska kyrkans förnämsta
bekännelseskrift, den Augsburgska bekännelsen, framställes
den viktiga läran om rättfärdiggörelsen genom tron i kort
sammanfattning på följande sätt: »Vidare läres, att
människan icke kan vara rättfärdig inför Gud
genom sina egna krafter, förtjänst eller
gärningar men att hon varder rättfärdig utan all
egen förtjänst för Kristi skull genom tron,
när hon tror, att hon blir tagen till nåd och
att synderna förlåtas henne för Kristi
förtjänsts skull, vilken med sin död har gjort til]
fyllest och betalat för våra synder. Denna tro
räknar Gud till rättfärdighet i sin åsyn o.
s. v., som det står skrivet i Romarebrevets
tredje och fjärde kapitel.»

Här framställes i korthet först människans naturliga synda-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:19:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mlodhs/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free