- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
102

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - II. Den bibliska och lutherska rättfärdiggörelseläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I02

påtagit sig dina synder och givit sig själv åt dig till din
egen med hela sin förtjänst och alla sina nådeskatfier, då
kan ingen synd förmå något emot dig. Är jag en syndare,
är han däremot helig och en herre över synd, död, djävul
och helvete, så att ingen synd kan skada dig, emedan Han
är dig given till att vara din rättfärdighet och salighet.»

Och i en predikan på annandag jul säger han: »Ty den
som vill bestå inför Quds dom, för honom är det icke nog,
att han säger: jag tror och har nåd, ty allt det som finns hos
honom kan icke beskydda honom, titan han måste sätta Kristi
egen rättfärdighet emot samma dom och låta den handla
med Guds dom. Ty den kan med all ära bestå inför
Honom evinnerligen, såsom psalmen 111:3 112:3 säger:
Hans rättfärdighet förbliver evinnerligen. Under denna
kryper, smyger och trycker han sig och tror utan allt tvivel, att
hon skall bevara honom. Så sker det också. Han blir
genom en sådan tro bevarad, icke för sin egen eller för själva
trons skull, utan för Kristus och Hans rättfärdighets skull,
varunder han giver sig. Den tro, som icke så gör, den är
icke rätt.»

Ja, sådana uttalanden kunna mångfaldigas. Men de
anförda äro ju fullt tillräckliga för att visa, vad Luther anser
vara den enda grunden till människans rättfärdiggörelse
inför Gud, nämligen Kristi försoningsverk.

Paulus säger ju även i överensstämmelse härmed i 1 Kor.
3:11: »Ty en annan grund kan ingen lägga, än den som är
lagd, nämligen Jesus Kristus.» Den grunden håller, pris
ske Gud!

4. Den av Kristus àt människan förvärvade rättfärdigheten
mottages allena genom tron.

Så vilja vi då slutligen anföra några ställen i Luthers
skrifter, som visa, huru den av Kristus vunna
rättfärdigheten blir människans egendom.

Paulus säger, som vi minnas, i Rom. 4:5: »Men den som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:10:52 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mlodhs/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free