- Project Runeberg -  Kvinnor. Sex tidspsykologiska porträtt /
87

(1895) [MARC] Author: Laura Mohr
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3) Den moderna kvinnan på scenen: Eleonora Duse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med godt, och hon öfvar blott rättvisa. Det finns hos
denna Fédora någonting inbundet och tanklöst.

Men därpå kommer omslaget. Hon älskar den man,
hvilken hon förföljt, och hon erfar, att den döde älskaren
varit en bedragare mot honom och mot henne, samt att
nu först lifvets bord står dukadt, under det att
detektiverna vänta utanför på honom, som hon förrådt; och hon
hakar sig fast vid honom, blek, med af ångest skälfvande
händer, med smekningar af outsäglig, innerlig ömhet, och
det finns hos henne något af barnets hjälplöshet äfvensom
något af moderns beskyddande innerlighet, då hon förför
honom till att stanna och lockar honom till kärlek, till
kärlek denna enda natt, under hvilken hon gömmer sig
liksom ett stackars jagadt djur i en smygvrå.

Ännu måste jag omnämna tvä drag i Eleonora Duses
konst: det sätt, hvarpå hon behandlar lögnen och det sätt,
hvarpå hon behandlar döden. Jag har redan en gång sagt,
att hon icke tillhör naturalisterna, att hon bygger sina
gestalter på det omedvetna själslifvets oklara konturer, icke
på de yttre dragens hopsamlade enskildheter. Enligt denna
instinkt behandlar hon äfven döden. Dödsscenen har för
henne endast betydelse så vida den afspeglar själslifvet.
Som organisk upplösningsprocess är den henne fullkomligt
likgiltig. Hon har icke studerat döden vid sjuksängarna,
och hon gör kort process med den så väl i »Fédora» som
i »Kameliadamen». I det förra stycket var det det
plötsliga, tvära beslutet att taga giftet, som hon strök under,
i det senare glädjen öfver att hafva den älskade hos sig
och dö i hans armar.

Och lögnen, hur naturligt spelar icke fru Duse den.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 01:45:45 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/mohrkstp/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free