- Project Runeberg -  Musik och Theater. Samlade kritiska uppsatser /
23

(1868) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WEBER.

Oberon.

Det gifves personer, som tillbragt hela sitt lif
med det fruktlösa bemödandet att blifva berömda.
Deremot finnas också å andra sidan personligheter,
hvilka blifvit berömda utan att någonsin ens hafva
existerat, och bland dessa intager elfvornas konung,
Oberon, en utmärkt plats, tack vare Shakespeares,
Spencers och Wielands bemödanden. Besynnerligtvis
kom ingen tonsättare på den tanken, att genom den
mest romantiska af alla konster ytterligare illustrera
den romantiska poesiens älsklingshjelte, förrän
Weber, redan vid brädden af sin förtidiga graf, åt detta
ämne egnade de sista herrliga slagen på sin lyra.

Sedan Weber i Friskytten skildrat folksagans
demoniska sida, i förening med ett naturfriskt
folk-lif, i Preciösa zigenarväsendet, i Euryanthe
medeltidens romantik, gaf han i Oberon en
framställning af elf-lifvet, så idealt skön i all dess
fantastiska äfventyrlighet, att — med undantag af
Men-delssohns elfmusik — ingenting i denna väg förmår

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/musiktheat/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free