- Project Runeberg -  Johan August Strindberg /
143

(2000) [MARC] [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 2000, less than 70 years ago. Jan Myrdal is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 10. Vad med Strindbergs antisemitism?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

KAPITEL 10

Vad med Strindbergs
antisemitism?



Men all fördröjning blir inte framtidsbådande. Jag har
därför tagit upp frågan om Strindberg och antisemitismen
ett par gånger: I Strindbergiana för år 1985 (På tal om
Giftas, s 7—34); samma år på Turinuniversitetets
tredagarsde-batt om Ibsen-Strindberg-Pirandello (La donna e
1’antise-mitismo in Strindberg, 18 april 1985) och i olika
skriftställningar och föredrag. Senast gjorde jag det på Wiener
Internationale Strindbergtage på Wiens universitet då jag
talade under rubriken Strindberg und der Antisemitismus
den 7 oktober 1998 (tryckt i I de svartare fanors tid, 1998
s 120—139). Då det pågår vad som nästan verkar vara en
kampanj - en desinformativ en - om frågan särskilt i
Förenta staterna vill jag nu reda ut den ordentiigt.

Om man med antisemit menar personlig judehatare var
August Strindberg det inte. I det privata var många av hans
närmaste vänner judar. Ordvändningar i brev och samtal
till dem och andra är utan annat bevisvärde än att de tyder
på att han hörde sin tids och sina kotteriers språkbruk till.

Antisemit på det sätt som av tradition varit rådande i
Storbritannien och Förenta staterna där judar - liksom
negrer och katoliker - på socialt självklart sätt hållits
utanför och diskriminerats var han heller inte.

Och i den betydelse som ordet antisemit under
fyrtiotalet gavs av det Hitlertyska folkmordet var han det alls inte.

Men om man använder ordet antisemitism så som
Svenska Akademien gjorde år 1903 i andra bandet av sin ordbok,

143

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:40:15 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/myrstrind/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free