- Project Runeberg -  Myter och sagor på väg genom världen /
203

(1925) [MARC] Author: Edvard Lehmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sagor - Sagornas moral

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

trollkarlen har i sin hand, eller offerredskapet i prästens hand
blir det avgörande i hela ceremonien — alldeles som de
prästerliga insignierna, som bäras om halsen eller på pannan, bli
det, varpå prästvärdigheten igenkännes, och vari man tänker
sig, att makten bor. Med vilken vördnad ha icke israeliterna
sett på urim och tummim, varmed prästerna kastade lott?
Eller vilken roll spela icke ödestavlorna, som de kallades, för
det babyloniska prästerskapet, ja, till och med i babyloniernas
gudavärld, där dessa tavlor, som tydligen icke voro större, än
att de kunde bäras på bröstet eller något annat ställe på
kroppen, ständigt förläna makten åt den, som bär dem ? Den
högste guden själv, Anu, har givit gudahjälten Marduk makten
att segra i den stora världskampen genom att överlämna
ödestavlorna åt honom. Och vidundren, som kämpa mot
honom, veta mycket väl, att han är oövervinnelig, så länge han
bär dem. Det är en gängse föreställning hos människorna i
äldre tider, att själva makten sitter i maktens symboler, i
kungens diadem eller i ringen, som han bär på sitt finger.
Hysa icke alla, som tro på en talisman, eller som gå med en
amulett om halsen, en "malocchi" (en röd korall) eller ett
voltakors, eller som bära kastanjer i fickan, den åsikten, att
skyddet eller boten ligger i denna sak och endast i den?

Det är med andra ord en fetischistisk tankegång, som
ligger bakom det hela. En fetisch är ju en eller annan sak,
som äger en särskild makt, därför att den står i förbund
med andevärlden, representerar ett maktområde eller kanske
har en verklig makt över andar. Och när biskopen eller
helst påven välsignar de amuletter, som bikt fäderna skola
fördela bland sina biktbarn, möta vi ju här föreställningen om,
att dessa föremål erhållit sin makt genom att träda i
förbindelse med den högsta maktsfären.

Vi stå således här åter inför en sagoföreställning, som
bottnar i en primitiv tankegång — något, som var antagligt
och reellt på den tiden, då man ännu verkligen trodde, att en
trekantig sten eller en vildsvinstand kunde skydda en
människa under hela livet eller skänka seger och lycka. Men
denna föreställning från mänsklighetens barndom har fått
en förunderlig makt i sagovärlden och blivit bärare icke blott

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:36:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/myter/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free