- Project Runeberg -  Skapande liv. Studier och bekännelser /
168

(1929) [MARC] Author: Arnold Norlind
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sig u t allt mer och mer. Genom Dante hade det
liksom fått en utgångsport (Franciscus behöver
vi inte därför förbise!). Samtidigt växte sig den
yttre världen stark, horisonten vidgades,
uppfinningar, upptäckter, ett pulserande ekonomiskt liv.
Så kommo de båda världarna i allt närmare
kontakt med varandra och det måste urladda sig
något förfärligt och undersamt storslaget. Det
blev renässansen. Platsen, centret, blev Dantes
stad. Så gott som alla renässansens storheter på
alla områden äro anknutna till Florens.

Efter den urladdningen blev så ett lugn och
en utjämning. Det andligt kåsna 1600-talet (och
1700-talet?) tog vid. Dante vilade oförstådd.
1800-talet först var det som väckte honom. Vi
tyckas nalkas en ny urladdning.

*



Återigen och återigen kan den frågan
komma: varför behövdes det tre riken, är det för
att få det mystiska talet med, som bas för denna
arkitektoniskt mästerliga dikt? Eller ligger det
något inre berättigande i det? Man tänker på
andra tredelningar, inom vårt själsliv till
exempel. Finns det något samband här? Kanske, men
låt mig inte med detsamma bli föremål för
misstankar om att vara för hårdragen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:44:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/naskapande/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free