- Project Runeberg -  Nathan Söderblom /
232

(1931) [MARC] Author: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Från Uppsala till Leipzig

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

232

historiska sinne och fantasi trädde här i innerlig förening
med fromhetens naturliga konservatism och
auktoritetsbehov. Själen känner trygghet och vila i detta släktenas
eviga sammanhang. Det var det »katolska» draget i hans
fromhet, som en mindre djupsinnig kritik ibland trodde
sig upptäcka. Det fanns i verkligheten icke ett spår av
katolicism i denna uppfattning. Ingenting var honom
mera främmande än att kyrkans andliga myndighet till
förfång för läro- och samvetsfrihet skulle kunna
överföras på en hierarkisk organisation. Kristus är kyrkans
huvud, och den troende har med eller utan
församlingens kallelse prästerlig rätt och andligt ämbete.

Däremot kan det icke nekas, att vissa omdömen, som
egentligen gällde kyrkan som kristendomens andliga makt
i vårt folk, utan vidare överfördes på den historiska
svenska folkkyrkan. Den var ju »uppenbarelsehistoriens
organisation och medel i vårt land». Det leder
onekligen till en viss oklarhet. Frikyrkosamfunden, åtminstone
de som formellt stodo kvar inom kyrkan, kunde han då
uttryckligen räkna till kyrkan, och han sökte på olika
sätt finna utvägar för deras fria anslutning till
folkkyrkan. Tidigt har han uttalat den tanken, att det vore
»rimligt och rättfärdigt», att de erhöllo understöd av
staten, om de så önska.

Trots det vittgående inflytande Söderblom utövat på
ungkyrkligheten, har hans kyrkoförkunnelse och praxis
i rätt hög grad en annan karaktär än den man mötte hos
rörelsens ledande män. Hos dem ligger tonvikten mera
bestämt på det historiskt givna samfundet, den svenska
folkkyrkan. Rörelsen i sin helhet bär vissa spår av att ha
haft sin upprinnelse i en studentförening. Den har haft
svårt att göra sig riktigt fri från ett visst akademiskt,
intellektualistiskt drag. Dess nivå var hög men kanske
väl hög för det vanliga kyrkofolket.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:09:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nathan/0236.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free