Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Hera - Heraclea. Se Heraklea - Heracleum - Heraclitus. Se Herkleitos - Heraclius. Se Herakleios - Heræon - Heræus, Karl Gustaf
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
föreställning, var ett verk af Polykleitos och
framställde gudinnan sittande på sin tron i
praktfull fotsid dräkt och kring pannan ett
diadem, på hvilket horer och chariter voro
afbildade. I den ena handen höll hon ett
granatäpple, den äktenskapliga kärlekens och
fruktsamhetens symbol, i den andra spiran,
på hvars topp satt en gök, antingen för att
beteckna våren, till hvilken årstid Zeus’
och Heras förmälning förlades, eller emedan
Zeus först närmat sig henne under gestalten af
denna fågel. Till den stora fest (Heraia, med
anledning af de många offerdjuren äfven kallad
Hekatombaia), som firades vid detta tempel,
brukade hennes prästinna färdas på en af hvita
kor dragen vagn (jfr Kleobis). Detta djur var
henne helgadt och som sådant äfven det vanliga
offerdjuret. Vida berömdt var äfven hennes tempel
på ön Samos, ett af de största i den grekiska
forntiden. I Herafesternas ritual brukade ingå
en symbolisk framställning af Zeus’ och H:s
"heliga förmälning" (hierós gámos), och på Samos
har man därvid gifvit uttryck äfven åt sägnen,
att mellan Zeus och H. redan före det lagliga
äktenskapets ingående existerat ett hemligt
kärleksförhållande, hvaraf Hefaistos, Ares,
Eileithyiai och Hebe varit frukten. Man har
därvid anslutit sig till en bland samerna gängse
sedvana i samma riktning. Påfågeln var henne
helgad och ett henne i bildliga framställningar
ofta beledsagande attribut. Bland från antiken
bevarade Herabilder märkas den vanligen
s. k. Juno Barberini (fig. 1) i Rom, en väl
bibehållen helstaty af marmor, nu förvarad i
Vatikanens museum, ett kolossalt marmorhufvud
i Villa Ludovisi (Rom), utmärkt genom dragens
sällsynt höga och
ideala skönhet (fig. 2), och ett snarlikt, men i
äldre och strängare stil hållet marmorhufvud i
Neapel (se fig. 3 och Farnesiska konstverk). —
Litt.: Roscher, "Juno und Hera" (i "Studien
zur vergleichenden mythologie", 2. 1875) och
artikeln "Hera" i "Lexikon der griechischen und
römischen mythologie", Overbeck, "Griechische
kunstmythologie", II (1873), Farnell,
"Cults of the greek states", I (1896).
A. M. A.
Fig. 2. Hera Ludovisi. |
Fig. 3. Hera Farnese. |
Björnloka. 1 blomställning, 2 blomma, 3 frukt, sedd från ryggsidan. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>