- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Fjärde upplagan. 6. Dráma - Eugen /
247-248

(1951) [MARC] - Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Edelfelt, Albert - Edelinck, Gerard - Edelstam, Ester

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

247

Edelinck—Edelstam

248

Albert Edelfelt. T. v. Parisiska. Pastell 1885. Atheneum, Helsingfors. T. h. Björneborgarnas marsch.

Akvarell 1892.

samhet under de följ. åren. 1880 följde
”Gudstjänst i finska skärgården”, som fick medalj på
salongen och inköptes för Luxembourgmuséet,
och därefter ”Lördagskväll”, ”På havet”,
”Kvinnor vid kyrkan” m. fl., utförda under
sommarbesök i Finland. I Paris målade han eleganta
genrestycken och porträtt, bland dessa ”Pasteur i
sitt laboratorium” (1885). E. tillhörde den
riktning, som i det samtida franska måleriet
representeras av
Bastien-Lepage, Dagnan-Bou-veret och amerikanen
Sargent, vilka han
livligt beundrade. Han
målade med stor

skicklighet och
raffinerad smak och
intelligens. I sina senare
verk söker han en
större stil, ett bredare,
fastare, mera
dekorativt samlat
uttryckssätt (t. ex. i
”Skärgårdsfolk”, 1900).
Monumentalt måleri
odla

de han i triptyken ”Åbo akademis invigning” (i
Helsingfors akademis högtidssal, 1904). Även
som tecknare var han betydande. Han illustrerade
bl. a. ”Julkvällen”, ”Kung Fjalar”, Snoilskys
”Svenska bilder” samt ”Fänrik Ståls sägner”;
teckningarna till de sistnämnda (utg. 1899) höllos
i en kärnfull, stram, monumentalt storslagen stil.
E. är företrädd i Nordens största museer,
framförallt i Ateneum, Helsingfors.

E. var även en intelligent och livfull stilist.
Efter hans död utgå vos några ”Minnesteckningar,
uppsatser och konstbref” (1905). Ur hans brev
till modern publicerades ”Ur A. E:s pariserbrev”
(1917), ”Resor och intryck” (1921), ”Liv och
arbete” (1926) samt ”Middagshöjd” (1928).
Dessa senare samlingar äro utgivna av E:s syster
Bertha Carolina E. (1869—1934), som även
författat en biogr. över modern Alexandra
E., f. Brandt (1921), samt utgivit andra
memoarverk (särsk. Emilie Björksténs dagbok, 1922)
samt dikter. — I ”Små konstböcker”, 12 (1911),
har reproducerats en del av E:s tavlor och
etsningar. — Litt.: J. Ahrenberg, ”A. E.” (1902); J.
Strengell, ”Finska mästare” (1906); J. öhquist,
”A. E.” (1910); B. Hintze, ”A. E.” (1942—44).

E’delinck, G e r a r d, flamsk kopparstickare
(1640—1707). Han arbetade från 1666 i Paris,
där han vann stort anseende. Hans arbetssätt
var utvecklat ur den nederländska gravörskolans
stil och blev länge förebildligt för de franska
kopparstickarna.

Edelstam, Ester Gustava, pedagog (f.
1886 16/s), examen vid Högre lärarinneseminariet
1911, företog därefter åtskilliga utlandsresor,
bl. a. som Röda kors-delegat, tjänstgjorde 1917
—24 vid Brummerska skolan, grundade 1924 den
7-klassiga högre flickskolan Ann a-s k o 1 a n, en
försöksskola, baserad på Anna Kruses
pedagogiska principer med individualiserad undervisning.
För att främja de nya pedagogiska strävandena
grundade E. 1923 tidskr. ”Pedagogiska
spörsmål”, vars red. och ansvariga utg. hon var, tills
den nedlades 1940. — Anna-skolan ställdes 1926

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:15:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfff/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free