- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
15

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

INLEDNING.

affekterade hade sina dyrkare men ock det på en gång behagfulla och
lefvande. Coysevox var efter Puget den franska skolans inflytelserika ledare
och Pigalle dess främsta representant före Houdon. Pigalles sittande
Merkurius med dess liffulla naturstudium och dess rytm i linier och rörelse bör
ej glömmas af den, som rycker på axlarne åt lians storståtliga grafmonument
öfver marskalken af Saxen
— typiskt för tidens lust
för det teatraliskt
poserande och paraderande —
eller åt hans nakna
Voltaire.

Måleriet smyckade
drottning Rococos salonger och
små sidenkabinett med
flyktigt målade nymfer och
amoriner i blek rosa och
klarblått, och hon tyckte
om blonda pasteller,
miniatyrer, gouache- och
porslinsmålningar liksom om
koketta herdinnor från
Sè-vres och små kineser på
spiselkransen.

Hon ville ha smak och
behag i stort som i smått.
Hennes bord och byråer
voro konstverk, likaså
pendylen, solfjädern, tekannan.
Yrkesskickligheten vann
ofantligt på hennes smak
för harmoni och skönhet,
det tekniska i alla
konstgrenar stod högt, och
konsten hade ännu ej lärt sig
att blicka förnämt ned på
handtverket.

Den franska målaren — yttrar Karl Gustaf Tessin — > scr allt med glada
ögon, allt leker uti hans sinne, alla fysionomier äro alltså glädtiga och
behagliga». Teckningen är »ostraflelig noga», komposition och färg noggrant
öfverensstämmande, tankarne flyktiga.

Målarne trifdes rätt väl nere på jorden — de som ej, likt den
inflytelserike Lemoyne omskapade de olympiska gudarna efter sitt och tidens lynne.
Rococons främste målare Vatteau lefde aldrig på Olympens höjder, var allt
annat än klassiker, såg tillvaron helt och hållet genom en personlig fantasis

PIGALLE: MERKURIUS. Marmoretaty (Paris, Louvre).

15

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free