- Project Runeberg -  Sveriges konst. Från 1700-talets slut till 1900-talets början i dess hufvuddrag /
73

(1904) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

herberge» m. fl ). »Karl XII:s likfärd» har, tack vare det kraftfulla greppet,
den monumentalt enkla kompositionen och den med osökta medel starkt
gifna slämningen blifvit hans i Sverige mest populära verk. Forsberg vann
sin stora seger med »En hjältes död», som erhöll första klassens medalj
på salongen 1888 — motivet är från Paris’ belägring 1871, kompositionen
anordnad med nästan ängslig afsiktlighet, målningen genomgående solid och
behärskad, ett godt verk af Bonnat-skolan. »Gustaf Adolf före slaget vid
Lutzen» (1900) är en stor historiemålning med slräfvan på en gång efter
realism och heroisk hållning.

Till 1870-talets parisare höra vidare bland målarne Larsson, Birger,
Pauli, Österlind, Josephson. Senare tillkomma nya viljor: Bergh,
Theger-ström, Nordström, Kreuger, Wallander, Rosenberg, Zorn, prins Eugen m. fl.

Fig. 43. Hugo Birger: Frukosten hos LecIo3Ten. (1886.) Göteborg, Museum.

Våren 1884 finnas 46 svenska konstnärer i Frankrike, oberäknadt de 14,
som varit där på kortare besök. På salongen samma år äro 36 svenskar
med ibland de utställande och representeras af 51 nummer.

Alla ha ej klart för sig, huru de skola använda sin talang, de söka
måleriska motiv på olika områden men kunna ha svårt att få fast mark
under fotterna. Carl Larsson (f. 1853) har börjat som illustratör och är
ytterst produktiv på detta område. Som målare slår han igenom 1883
med sina akvareller från Gréz, den af svenskar på den tiden mycket
besökta målarbyn i Fontainebleautrakten. Han målar med elegans och med
säkert luftstudium gummor och flickor, trädgårdsmotiv med frodig
växtlighet, sommarsol med ljusa blå skuggor — hvilket var något helt och
hållet nytt för publiken hemma i Sverige, som dittills endast sett bruna skug-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngsvkonst/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free