- Project Runeberg -  Nordisk mythologi. Gullveig eller Hjalmters och Ölvers saga /
209

(1887) [MARC] Translator: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och Hölges hög var uppkastad, ett hvarf (lag) med guld eller
silfver, det var blotgärden, och ett annat med mull eller stengryt.
Så qvad Skule Thorsteinsson:

Fadren nämnes Hölge; men dottern Thorgerår Hölgabruðr
förekommer under flere olika namnformer, såsom Thorgerðr Hörðabruör,
— Höldabrubr och — Hörgabruðr, vidare äfven Thorgerhr
Hölga-troll, — Höröalroll, — Höldatroll, och — llorgatroll. Äfven andra
och senare förklädnadsnamn finnas.

Hvad nu först angår fadern Hölgi, som säges gifvit namn
åt Hålogaland, så är namnet Hölgi en sammandragen form af
Hålogi, som härledes af hd, hår hög och logi best. formen af
logr 1. lögr, hvilket ord betyder både eld och vatten. Lögr har
äfven formen leygr, hvadan hålogr, hålogi är lika med haleygr,
hdleygi. Haleygr en haleygr, pl. hdleygir, är ett epitet för de
höga mythiska eld- och vattengudomligheterna och deras ättlingar, 1

1 Denna halfstrof, hvarmed beledsagas uppgiften om Thorgerd Hölgabrnds och
hennes faders grafhög och hvari gultlet betecknas med Hölga haugpök (Hölges
högtak), är onekligen ganska betydelsefull. Den säges vara af Skule Thorsteinsson, en
sonson till Egil Skallagrimsson, hvilken bevistat slaget vid Svoldern såsom hirdman
hos Erik jarl (jfr Egils saga kap. 90; Fms. II, 320; Heimskr. 01. Tr. saga 127).
Texten lyder: þá er ek rauö Reifnis ræfrvita fyrir Svöld til auðar, bað ek sama
(eller: bar ek saman) baugum herfylgins Hölga haugþök.

Här synes nemligen Skule Thorsteinsson, för så vidt det är han som talar, taga
på sig att hafva sårat Olof Tryggvason i slaget.

Ty rand eller Arauð betyder icke blott färga röd, farga med blod af hrjöiia
rubefacere, utan lika väl ödelägga, af hrjöiia = rybja. Uttrycket til auåar kan nog
betyda »till förvärfvande af gods (ad opes parandas),» men också till ödets
fullbordan, till döds.

Reifnir kan svårligen och helt allmänt här öfversättas med röfvarc, utan är en
omskrifning för Höd såsom högsatt, eller Thråinn, som i sin hög bevakar sina
skatter, främst sina vapen (jfr sagan om Romund Gripsson). Reifnis rœjrviti är Höds
takbesökare, d. v. s. den, hvilken såsom Romund Gripsson går in i Höds hög för att
taga vapen. Detta säges här bildligt om Olof Tryggvason, då han gick ned i
förrummet på Ormen långe och öppnade högsäteskistan för att taga fram skarpare
svärd åt sina män. Dervid yppades, att han var sårad, ty blod rann ned under
brynjeärmen.

Alltså: När jag (Skule Thorsteinsson) vid Svoldern sårade till döds Reifners
(Höds) takbesökare (Olof Tryggvason), bjöd jag att pryda härbeskyddaren Hölges
(Njords) högtak med ringar.

Nordisk mythologi. 14

þá er ræfrvita Reifnis
rauð ek fyrir Svöld til auðar,
herfylgins bað ek Hölga
haugpök sama baugum *.

Då, när Reifners takupprifvarc
jag rödde till döds vid Svoldern,
bjöd jag härskyddaru Hölges
högtak pryda racd ringar.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 01:45:57 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nmgullveig/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free