- Project Runeberg -  Det norske folks historie fortalt for folke- og ungdomsskolen / [Første oplage] /
47

[MARC] Author: Ole Iver Knudsen Lødøen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

47

Digtningen i Norden Uge efter reformasjonen.

1 lange tider havde folkeviserne været omtr. den eneste digtning af
værdi i Norden. Vistnok havde fattige studenter sat sammen bryllupsviser,
gravolssange o. 1. for betaling; men ingen af dem dued synderlig. Da tik
Xorge sin første store skald siden sagatiden, nemlig nordlandspresten Peter
Dass i Alstadhaug 1647 —1708 . Samtidig leved Danmarks første store
salmedigter, Tomas Kingo 1634 -1703;.

Ludvig Holberg 1684 17ö4 .

Man kan se fornemme kjøbmænd i Bergen selv rulle deres tønder
paa bryggerne og heise deres varer paa pakhusene . l)et forunderligste
er. at endogsaa selv unge borgerdøtre, som ellers paa andre steder ser
eller ungdom, fornemhed og belevenhed, her jevnlig alene ser paa
duelighed og arbejdsomhed, saa at hos dem en duelig sjømand og fornuftig
kjøbmand blir foretrukken lbr den galanteste frier

(Holberg om Bergen i hans ungdom).

Holberg var fra Bergen. Som ung mand gjorde han liere reiser til
Holland, England, Frankrige, Italien og Tyskland. Overalt havde han øinene
med sig, og han blev kundskabsrig som
faa. — Dengang holdt man ude i Europa
netop paa med at gjøre sig fri fra
middelalderens overtro; men i Danmark var
alt ved det gamle. Der prøvde lægerne
endnu at gjøre folk bra igjen ved
kors-tegn og bibelsteder, eller ved djævelske
tryllemidler, som en sort traad med
knuder, et hestehaar osv. .Ta kanske
brugte de endog urin, morderes hjerne
o. 1. Men rigtignok trodde de hellerikke
mere paa sin kunst, end at de var de
første, som rømte byen, naar der kom
smitsom sygdom. — Kvægsyge sendte
<iud, fordi folk synded. Kometer var
forbud om ildebrand. Ja, en student i
Kjøbenhavn skrev endog en ansøgning
til djævelen om at faa s«’lge sin sjæl til
ham. Det, som børnene berte i skolerne,
var ofte, værdiløst kram, og det blev
banket ind med umenneskelig strenghed. Ved universitetet var teologi paa
moden; der kunde de fure lange forhandlinger om sligt som, om der var
gaasefjær eller (luefjær i englenes vinger. — Hjemmets tungemaal, dansk,
syntes man var for simpelt til at bruge:

Dass skrev Nordlands trompet og en katekisme paa vers m. ni. — Kingo
har skrevet Sorgen og glæden de vandre tilhobe , «Som den gyldne sol
frembryder , Ol forældre ser dog paa» o. m. fl.

Ludvig Holberg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:49:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nofolkhi/1905/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free