- Project Runeberg -  Nordens årsbok / 1921 /
223

(1921-1929)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANDERS ZORN

första amerikaresan. I Stockholm har man under de senaste måna*
derna kunnat se ett ganska stort antal förträffliga arbeten af hans
hand från denna tid, som annars är mycket litet företrädd i våra
offentligen tillgängliga samlingar. Det fanns bland dessa ting
åtskilliga, som pekade framåt mot hans senare, i öfvervägande
grad på de plastiska värdena inriktade måleri, men det fanns också
underverk af det mest fulländade måleriska behag. Jag tänker på
Antonin Prousts porträtt, som nyligen varit utställdt i
Nationalmuseum, Midnatt, En premiere och andra af de
målningar ur Faures samling, som för några månader sedan visades
i Svensk^franska konstgalleriet. Tillsammans med ytterligare några
målningar från dessa år, Coquelin cade t, själ fp orträtt et
i Uffizierna m. fl. bilda de en grupp af mycket hög rang. De
kunna ställas vid sidan af det allra bästa, som under 80*talet
målades i Paris. Den högsta formella förfining möts i den med
en osvikligt snabb och säkert karakteriserande framställning. De
utgöra en af höjdpunkterna inom den impressionistiska konsten.

Alltför stor skicklighet är en farlig stötesten för konstnären,
och det är otvifvelaktigt, att Zorn hade alltför lätt att måla för
att i längden kunna stå kvar på mästerskapets tinnar. Under de
år, som återstodo af 18Q(Vtalet. var hans produktion ojämn, och
det dröjde icke länge innan den förut så entusiastiska kritiken
blef något reserverad: Man har det intrycket, att Zorn under dessa
år målade vidare på det kapital af skicklighet, som han förvärfvat.
En afgörande vändning till något nytt och därmed något bättre
inträdde dock så småningom genom hans förnyade och fördjupade
inlefvelse i hembygdens lif. De ämnen, som han hämtade här,
grepo honom på ett helt annat och djupare sätt än motiven ute i
världen giort. Och där konstnärens hjärta är med, kan ingen vir*
tuositet förstöra arbetet. Finsmakaren är kanske inte alltid så glad
åt den smattrande kolorit i klart rödt och grönt, som han efter
mönster af den folkliga dalakonsten valde för många arbeten.
Den i opal och pärlemor skimrande impressionistiska skalan, som
hade passat för arbeten af fransysk elegans, hade ingenting här att
göra. Det ljus han nu vill återge, har ingenting gemensamt med
det dunstiga och disiga, i millioner färger gnistrande ljuset öfver
fransk jord. Nu lyser den svala och klara midsommarnatten eller
eldskenet från badstubrasan öfver hans modeller. Icke blott Zorn
själf utan också hans konst har vändt hem till Mora.

Det är otvifvelaktigt, att om det är Zorn från åren kring 1890,
som blifvit ett berömdt namn ute i världen och segerrikt planterat
sina fanor i konstens hufvudstäder, så är det Zorn från 190(Malets
början, som vunnit hela Sveriges hjärta. Esteter och förståsigpåare
få säga hvad de vilja — i sitt trogna svenska folks ögon har Zorn

223

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:56:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordensar/1921/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free