- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift for filologi (og pædagogik) / Ny række : Sjette bind /
189

(1874-1922)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

har ført en genialere Pensel, hensat Lysene og Farvetonerne
med et mere udtryksfuldt talende Spil end den antike, som
har skizzeret det lille, af en Cirkel indrammede Brystbillede
fra Herculanum, der forestiller Silen, som holder det fulde
Bæger op for sig1). Den listige, skælmske,
gemytlig-epi-kuræiske Mine, hvormed Gubben skotter frem og forlænger
den salige Forventnings Øjeblik, inden han sætter sin
Kan-tharos for Munden, den pjuskede Krands om den høje, tyndt
behaarede Pande, det graa Skæg, Sølvbægret — alt er givet
med nogle let henfejede Lokaltoner, nogle kvikke, blinkende
Lys og en rask skrafferet Skygge. Dette Silenhoved kan
gjælde for Højdepunktet af komisk Lune ; den diametralt
modsatte Stemning, den mørke Fortvivlelse, finder man udtalt
i enkelte Malerier af Medusahovedet2). Den antike Kunst
stiller just ikke Sagen saaledes paa Spidsen som Caravaggio,
hvis Billede af Medusahovedet (i Uffiziernes Galleri i Florents)
synes at være malet efter virkelige Henrettelses-Studier, idet
Hovedet er fremstillet i selve Halshugningens Øjeblik, med
opspærret Mund, vildt, men sjælløst, rullende Øjne og en
Blodstrøm fusende ud af Halsen. Men den udtrykker dog
ogsaa selve Dødsøjeblikkets Rædsel : den halvt aabne Mund
synes at udaande det sidste Suk, Blikket ser haabløst opad,
Panden er smertefuldt foldet.

Blandt alt, hvad den antike Kunst har efterladt os af

’) Museo naz. No. 9129, Helbig 414. Jeg kunde henvise til
Farve-tryksafbildningen i Ternite’s Wandgemälde, II, 8; men jeg
foretrækker én Gang for alle at bemærke, at Ternîtes Afbildningsværk,
lige saa vel som de øvrige (Zahns, Niccolini’s, Antichitå di Ercolano
og Beal Museo Borionico) aldeles ikke slaa til, for saa vidt som
det gjælder om gjennem Afbildninger at vinde Forestilling om
den campaniske Malerkunsts egentlige Karakter eller at have virkelig
Nydelse af den. Med Undtagelse af enkeltvis forekommende
Kopier, udførte af fremragende Kunstnere, som med Kjærlighed have
fordybet sig i de antike Malerier, er der ingen andre Eftergjørelser,
som fortjene nøjere Opmærksomhed, end de egentlige og simple
Fotografier. Men meget af det allerbedste synes endnu, da jeg
skriver dette, aldrig at være fotograferet, hvorimod Fotografien har
medtaget meget af det underordnede.

2) Af disse er vel det kolossale, Museo naz. No. 8842, det mærkeligste.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:59:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordfilol/nyr6/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free