- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1882 /
333

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTSAMLINGARNE PÅ SÄFSTAHOLM.
Konstsamlingarne på Säfstaholm, deras historia och beskrifning, samt Trolle-
Bondeska tafvelgalleriet i Stockholm. Af Dr. LUDV. LOOSTRÖM, amanuens
vid Nationalmuseum.
Frembringelser af de gamle og store mesteres malerkunst eller
plastik ere nu til dags stegne til sådanne priser, at det kun kan falde
i få rigmænds lod at erhverve enkelte stykker af dem, og at næppe
nogen privatmand længer kan tænke på at anlægge hele samlinger i
denne retning. Endog blandt staterne unde nu kun de större og
rigere sig råd til planmæssig at samle antik eller moderne »klassisk»
kunst. I de ædleste kunstværker fra fortiden ejer menneskeheden
en skat, som senere tider aldeles ikke kunne reproducere, som kun
har kunnet fremstå alt efter sin art i de tilbagelagte histori
ske tilstandes jordbund, og hvori altså det overordentlige kunstneriske
værd er uopløselig sammenknyttet med et lige så fremragende historisk
værd. Tilbagelagte tilstande sige vi. Ja, hvad der tilhorer for
tiden, er jo übestridelig tilbagelagt ; men dermed er ikke givet, at
det senere skulde være overgået. Vist nok går menneskeheden som
helhed fremad; men den går ikke fremad i alle henseender. Be
tingelserne for at frembringe den ypperligste kunst falde ikke sam
men med det i andre henseender mest fremskredne standpunkt. I
alt hvad der f. e. vedkommer naturvidenskab ser man bestandig ud
imod fremtiden; i alt hvad der vedkommer kunst, ser man tilbage
mod fortiden.
Hvad der af den store gamle kunst findes på private hænder, til
horer i norden som andensteds aldeles overvejende adelen.
Det har ikke alene sine naturlige årsager, men også en vis naturlig
berettigelse: hos de gamle ejendomsbesiddende slægter kan man mest
vente at finde den ånd, som bevarer skattene samlede, i forening med
en folelse af forpligtelse lige over for historien og almenheden. Men
de nordiske privatsamlinger ere næppe for meget at regne i sammen
ligning f. e. med de italienske eller engelske. I Danmark ejer den
grevelige Moltke-Bregentvedske slægt et fortrinligt lille galleri mest
af nederlandsk malerkunst, samlingen på baroniet Gaunø i den Reedtz-
Thottske families besiddelse er mindre udsøgt, men indeholder dog
enkelte ypperlige ting også af italiensk kunst 1 ; på grevskabet Hol
steinborg og ganske enkelte andre steder skal der også findes gode
ting. I Sverige gælder den Trolle-Bondeske families samling på Såf
staholm for den betydeligste. Det er den som ved den nuværende
besidder, grev Gustaf Trolle-Bonde’s, foranstaltning er gjort til gen
stand for en luksuriøst udstyret trykt beskrivelse og historisk indled-
1 Over den Moltkeske. malerisamling findes en fortrinlig beskrivende katalog af
N. Høyen, over baroniet Gaunø’s malerisamling en beskrivende katalog af mig. Om
den sidste se desuden 3 artikler af mig i ugebladet Ude og hjemme nr. 22—24, 1878.
319

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:19:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1882/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free