Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
JUL. LANGE.
Fra Homer har Sergel også taget motivet til et af sine værker, som,
uagtet det aldrig er kommet ud over en temmelig lille målestok, må
regnes til hans aller betydeligste. Det er gruppen af Mars og Venus h
Venus, der, skönt »en af de svage gudinder», har vovet sig ud på val
pladsen ved Troja, er blcven såret i håndleddet af Diomedes’s lanse; om
skindet og lidet vant til smerte, som hun er, söger hun tilflugt hos Mars
(Illad. V, 357). Sergel, som ikke holder sig ganske nöje til Homers
tcxt, lader Venus falde i besvimelse. Krigsguden griber hende med
hægge de stærke arme om hendes legeme og lægger det hen over sit
venstre lår, idet han støtter höjre mod jorden. Han sætter sin egen
kraft som et værn for hendes svaghed, skjuler hende på den side, som
vender bort fra fjenden, idet han vender hovedet med en trodsig ud
fordrende mine i modsat retning, hen over sin höjre skulder, imod den
fjende, som kunde vove at nærme sig. Der mangler altså ikke i selve
motivet god grund for det særegne ved gruppens komposition: at man
kun ved at se den fra flere sider, ved at gå rundt om den, får alt med
for betragtningen. Nyblom har fuldkomment rigtig iagttaget, at den ikke
udfolder sig helt, set fra noget enkelt synspunkt; men han fremhæver
det for ensidig som en fejl. Den spiraldrejede komposition af figurer
eller grupper hører vistnok mere hjemme i Renaissancen end i Antiken;
men lige så lidt som den her savner foranledning i motivet, savner den
skönhed i anlægget. Af den tidligere moderne skulptur mærker man
også en vis genklang i Mars-figurens stilling og linjer: ligheden med
Pigalles Merkur, som Sergel havde set i haven ved Potsdam, er næppe
tilfældig. Linjerne i denne Merkur høre nu virkelig også til de genialcstc
greb, som den nyere skulptur har gjort.
Grundtanken i Sergeis gruppe: modsætningen mellem mandig helte
kraft og kvindelig svaghed, blødhed og ynde, er gennemført i bægge figu
rernes formgivning med et aldeles overordenligt mesterskab. Et sådant
parti som Mars’s höjre side, höjre arm og ben er virkelig et plastisk
pragtstykke af første- rang; i henseende til en forening af rigdom i ud-
1 Nationalmuseet ejer, foruden en lille skitse, en meget gennemført model i
vel omtrent ’/3 af den naturlige størrelse. Et udført marmor-excmplar i samme
störrclse ejes af grev Flåten i Stockholm. Jeg har sét det, men i alt fald under
de vilkår, hvorunder det var opstillet fundet ringere udbytte ved betragtningen
af det end af modellen i museet. Jeg kan her ikke tilbageholde den bemærkning,
at de afbildninger af Sergeis plastiske værker, som i sin tid leveredes af Tidskrift
fur bildande bonst och konstindustri, ere höjst utilfredsstillende og på ingen måde
tör opfattes som ærlige fotografiske gengivelser. Jagers fotografier derimod ere
særdeles gode; dog giver netop hans fotografi af Afars og Venus (marmor-cxemplaret)
ikke tilstrækkelig forestilling om værkets fortrinlighed.
412
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>