- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XIII. Bergen. Første del (1916) /
529

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEATRE OG SKUESPIL I BERGEN.

529

Allerede 7 aar før Braem saa «Susanna» opført, eller i 1664,
havde den første reisende bande været i Bergen; senere kom
flere med stykker, der fangede det store publikum meget mere,
end den akademiske skolekomedie kunde. Da trak de lærde
dilettanter sig tilbage.

Betegnelsen «bande» var disse truppers titel; den havde
intet krænkende ved sig og betegner kun selskabet som et
forbund. Først senere flk titelen den bismag, der bringer tanken
hen paa røverbande.

Banden i 1664 havde som chef Adolf Andreas Pandzen.
Hans selskab talte 16 personer, og scenen var paa Toldboden. I
3 maaneder, fra juli til oktober, varede hans sæson, og der
spilledes hver dag. Det var et mindre betydeligt selskab.

I 1690-aarene gjæstedes Bergen af en trup, der kaldte sig
«Nordische Comoedianten in hochdeutscher Sprache».

Ludvig Holberg skriver i et af sine breve: «Spektakler og
skuespil var af anden beskafEenhed udi gamle dage end de i
vor tid ere. I steden for opdigtede elskovs-spil og satirer, som
nu forestilles, blev da enten forestillede bibelske historier om
Adam og Eva eller om den hellige Dorothea eller om dr. Faustus
og andre deslige bevægelige ting, saa at man med ligesaadan
devotion sad paa saadanne skuepladse som nu udi en kirke, og
gamle matroner ginge med vaade øien derfra.»

Rektor Lintrup, som blev rektor i 1695, og i hvis tid
Holberg besøgte skolen, lod disciplene opføre koncerter i selve
Domkirken udenfor gudstjenesten. Det er de første kirkekoncerter
hertillands; med sin dra-matiske karakter er de nærmest at
betegne som oratorier. Teksten til sangene toges af den hellige
skrift; blandt emnerne nævnes passionshistorien, den forlorne søn
og den rige mand. Blandt de mange fortræffelige sangere var
der to, som gjorde lykke; den ene bad som den forlorne søn sin
fader om naade paa en saa rørende maade, «at han satte
tilhørernes hjerter i den allerstørste bevægelse». Pilatus vakte med
sin «ugemene basstemme» tilhørernes høieste beundring.
Koncerterne havde meget stort tilløb, ja folk reiste til byen alene
for at bivaane dem; de mente, at de havde fortrin fremfor alt,
hvad de havde hørt af dette slags udenlands.

Jørgen Friderich Siveiger var skuespiller og teaterchef for
et omreisende dukketeater. Han var i Bergen i 1722 og 1736.
Han var professor Schweigaards oldefader.

1791 høres der i Bergen om en gjennemført
dilettantforestilling, idet en del private opførte biskop Jolian Nordahl Bruns
«Republiken paa øen» og «Einar Tambarskjælver».

34 — Bergens by I.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:44:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/13-1/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free