- Project Runeberg -  Ny tidning för musik / FRÅN APRIL 1853, TILL DECEMBER MÅNADS SLUT 1854 /
19:1

(1863-1857)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 19.

1853.

NY

TIDNING FÖR MUSIK.



1:a Årgången.

Stockholm.

18 November.



Ttcuiic nya Svenska Operetter.

(Forts. o. slut fr. ]NT:ls 17 o. 18.)

Componisten af opcrcllen »Skogsfrun», Itr Frieberg (bekant genom åtskilliga
lyckade qvarlclter för mansröster), har dcremol gifvit ouverturen den betydelse och vigt den
fortjenar, då han försett den med motiver, Ii vilka sedermera i sjeifva sfycket vid
hufvud-situalioner återfinnas. Då dessa motiver iiro af så melodios och populär natur, att de,
äfven lör den i konsten mindre iuvigde, genast vid första åhörandet fästa sig i minnet,
är deras förnyade uppträdande af en betydlig verkan, på samma gång den förmår, att
i sin ordning kasta tillbaka uppmärksamheten på ouverturen, hvilken i annat fall kanske
lemnats ulan afseende. Hr F:s ouverture är, (oakladt den ulvccklar många goda
elementer, och en viss grad af fantasi deri onekligen röjer sig), i anseende till någon
osäkerhet, i den formella behandlingen, och en för regellös placering af deri förekom-

/ • . I

mande tankar, alt anse såsom ett opus I, och troligen är den också den lörsta större
instrumcnlalsats hr F. skrifvit. — Säkerligen kommer den begåfvade componisten, alt,
sedan han studerat de bästa mönster man för operaouverturen kan antaga,
nem-Jigcn Mozarl eller Cherubini, vid annat tillfälle gifva bättre resultat, och vare
han dessutom förvissad, att antagandet of goda lörcbildcr på intet sätt behöfver hämma
den efterbildandes fantasi, eller utrota del frö till sjelfständighet, han inom sig möjligen
kan bära. Angående texten till ifrågavarande operett, har lorut i denna uppsats blifvit
vltradt, det componisten deri icke gjort något lyckligt val; sällan blef han ncmligen i
stånd, att fritt få öfverlemna sig åt sin inbillningskraft, och mången gång fordrade
textskrifvaren musik vid tillfällen, dcrlill icke tjcnliga. All ingå uti en mera detaljerad
redogörelse af styckets innehåll, hvilket naturliget) skulle liafva ett strängare bedömande
deraf Lill följd, kan här icke komma i fråga, då librcltförfallarcn begagnar
anonymitetens slöja, och verket dessutom ej öfverlrädt siillskapsthcaterns tröskel. (Förhållandet
med texten till hr Siihrlings operett var annorlunda: man erinre sig, alt den var
bear-bclad eller en å offenlliy scen uppförd komedi, i hvilket fall kritiken inträder i sin
Tulla ratt). För att likväl ej helt och hållet leinna läsaren uti okunnighet om hvem
denna »skogsfru» egentligen «/*, kan nämnas, alt en ung nygift fru antager hennes
skepnad, för alt spela sin man, hvilken hon anser otrogen, ett spratt, och, om det
lycl^asj derigenom vinna ett med honom ingånget vad om »en äkta kaschmirsshawl.»
Om man antager, att hr Frieberg med textförfaltarcn ingått ett vad alt skrifva en pas-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:23:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ntfm/1853-1854/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free