Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
# *
»Men vi lyska konstnärer», — invända de Ivifvelsulnn — »vi laga ieke emot
några föreskrifter kvarken af sångare eller af publiken, del är vi som forcskrifva
lagar, vi som draga publiken upp till oss, och anse del under vår värdighet alt sänka
oss ned liil honom.
Bra! Emedlertid skola vi icke lörifra oss. Jag anför blolt suttet, på hvilkel
llnlienarnc gå till väga, och yrunden derför; icke någonting annal. Må del har vidare
lillå-las mig all anföra dc ytterligare grunder, Ii varpå Bellini och hans konslanforvandter
slöda sina enkla stereotypa former.
För det första vilja de sinnliga Italienarne i operan icke finna någonting som lar
länken i anspråk; de vilja blott höra och känna. All på en gång uppfatta fiera
föremål af betydenhet och låta dem harmoniskt inverka på sig, förutsätter omfattande
själs-formögenheler, hvilka nian på samma lid icke påträffar öfverallt hos ett, af många olika
bildningsgrader sammansatt publieum, och hvilka man, enligt all sannolikhet, aldrig
skall påträffa. Med hänseende till djupare uppfallning och gedignare omdöme, vågar
jag derföre att en smula’ Ivilla pä den så högt beprisade grekiska allmänna
konstbild-ningen, erinrande om den bekanta tillrättavisningen nee st/1 or ultra crrpidam! Den
Tyska publiken vill i många af sina operor höra de underbaraste harmonier, ständigt
växlande modulationer och dc mest. öfverraskande instrumentalcffekter; den vill finna
de lärdaste och mest konstfulla combinntioner mellan många stämmor, hvilka samtidigt
livar för sig uttrycka betydelsefulla tankar; derjemte vill den vidare utur handlingen
utfinna ämnets symbol eller idé, och iakttaga skades pel arnes action, på samma gång
som den vill förnimma något sång; och (ill råga på allt delta, måste musiken städse
bjuda på nya, obekanta och ovanliga former.
Dc Italienska compouisterna erkänna all delta för deras publik är mycket för
mycket. Uppmärksamhetens oaflålliga spännande på en sådan mängd af vigliga före-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>