- Project Runeberg -  Ny tidning för musik / 1855 /
73

(1863-1857)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 10. 1855.

NY

TIDNING FÖR MUSIK.

3:e Årgången.

Stockholm.





















3 Mars.

Om Mellanspel och om Choralspelning i allmänhet.

ofog,

i

I

J*

(Forts. fr. N:ris 8 A 9).

Ingen tid har saknat menniskor, hvilka af lätt begripliga orsaker känna sig
högeligen besvärade af så väl kristendomens, som dess trognaste tjenariuuor choralcrnas
vördnadsbjudande högtidlighet och oeftergifliga allvar. Tid efter annan har man
der-före tillåtit sig hvarjehanda försök att popularisera och modernisera så väl den förra
som de sednare. Mellanspel jemte alla tillbehör utgöra eu god början till en sådan
modernisering af choraierne, ocb om icke allvarsamma protester inläggas mot dylika
så torde den tid icke vara särdeles aflägsen, då man inom våra kyrkor får höra
orgeln till den fromma psalmsången uppspela en mängd mer eller mindre sockersöta
tonflgurer. Och som hvarje förslåsigpåare icke lärer uuderlåta att äfven draga ett
strå till stacken, så kunde lätt bända alt man i den ena kyrkan får höra ett
psalm-ackompagnement å la Blangini, i en annan ett dylikt å la Schubert, i en tredje ett å
la Klicken eller någon annan för dagen särdeles omtyckt romans-tonsättare. Man bör
icke anse delta för Öfverdrift. Vi hafva väl icke sett något choral-ackompagnement i
romans-stil, men deremot flere, hvilka fullkomligt likna de brillanta variationer öfver
vanligen mycket enkla themata, hvilka ganska ofta förekomma i arbeten af en Czerny, Herz, m. fl.

Derjemle äro ju mellanspelen uppenbara öfvcrträdelser af de första reglor, hvilka
läroböcker och lärare straxt i börjau söka att inpregla hos hvarje nybegynuare i
konsten alt spela efter noter. Llhållniugstecknet öfver en not betyder, som bekant är,
alt denna nots lon skall ljuda ett god stund längre än nolen sjelf angilver. En paus
åter betyder alt man skall upphöra att spela och vara alldeles tyst så lång stund, som
pausens storlek gilver tillkänna. Vid slutet af hvarje choralslroph träffar man
antingen det förra eller del sednare tecknet, stundom båda tillsammans. Men just vid
dessa tydligt utsatta tecken är del, som mellanspclare inflicka en hel hop toner, hvilka
icke alls hafva något att skaffa med choralens egna. Om i en orchester alla
inslru-menlisterne förelogo sig alt, hvar och en på sitt instrument, utföra åtskilliga små
egna fria fantasier så ofta pauser förekomma på de förelagda notbladen; — hvad skulle
orchester-anföraren, hvad skulle publiken säga om dylika tilltag 1 Hvad man icke vågar
göra ulan att blottställa sig för åtlöje och skarpa tillrättavisningar, när man spelar
inför blott menniskor, det tillåter man sig utan betänkande, ja anser såsom ganska
fortjenstfuld och såsom bevis på en alldeles ogemen konstskicklighet, då man uppför

> •

•> •
Et •

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:23:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ntfm/1855/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free