- Project Runeberg -  Ny tidning för musik / 1855 /
105

(1863-1857)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 14. 1855.

NY

TIDNING FÖR MUSIK.

3:e Årgången.

Stockholm.























31 Mars.

■F

Musikaliskt Porträtt-Galleri.

XII.

r’ • . •

Albert F.ortzing.

(Forts. fr. N:o 13).

Lortzing tillbragte emedlertid under dessa förhållanden ett ganska lyckligt lif,
hvar-förutan hart säkerligen aldrig skulle kunnat producera de förträffliga verk, han lemnat
efter sig. För Törsta gången i sin lefnad såg han sig förunnadt att fri och ostörd kunna

företaga några större arbeten. I det musikaliska Leipzig felades det honom för ingen

# # • »

del yltre impulser, hvilka kunde föranleda honom att försöka sin lycka genom
komponerandet af en större opera. Meu det blef honom icke så lätt all finna någon
dertill passande text; först efter långt sökande påträffade han ett äldre, från
fransyskan öfversatt lustspel: »Die beiden Grenadiere», hvars text han sjelf bearbetade för
en opera, den han kallade: »Die beiden Tornisler». Denna titel utbytte han likväl
’sedermera, mot »Die beiden Schutzcn», emedan just vid deuna tid Leipziger-garnisonen
tillfälligtvis bestod af en bataljon skarpskyttar.

Operan uppfördes första gången den 20 Febr. 1837, och framkallade genom sitt
äkta komiska innehåll en allmän munterhet. Arbetet vittnade icke endast om
Lort-zings ovanliga skicklighet som librettförfattare, utan lemnade älven det mest talande
bevis på musikens lifvände verkan, och på den sanna komik, som i detta arbete
utgjorde hufvuddraget. Lortzing sjelf spelade och sjöng »Peters» roll, med fulländad
virtuositet. Denna första framgång försatte honom i det lyckligaste lynne.
Afunds-män uppstodo visserligen, hvilka sökte att tadla och nedsätta hans verk, och åtskilliga
painflettförfattare underläto icke att öfver arbetet afgifva högst skymfande utlåtanden ; men
allmänheten, som icke vill veta af någon förståndsmusik, och endast adopterar deu
musik, som går till hjerlat, emedan hou blott ur en sådan musik hämtar
vederqvic-kelse och glädje, — allmänheten hade redan genom sitt enhälliga jubel fällt det mest
gynnaude utslag ölver den nya operan. Lortzing, som fullkomligt förstod alt uppfatta
detta bifall, lät sig icke vilseledas af de såkallade musikkännarnes tadel, utan gick med
friskt mod framåt till nya skapelsers danande.

• O •

»Czar urtd Zimmermann», var titeln på hans följande opera. Amnot var äfven
här bämtadt från ett äldre lustspel: »Der Burgermeister von Saardam», och af
komponisten sjelf bearbetadt till en librclt. Denna opera uppfördes första gången i Leipzig
den 22 December t837, och vittnade på ett lysande sätt om Lortzings rastlösa flit.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:23:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ntfm/1855/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free