- Project Runeberg -  Ny tidning för musik / 1855 /
204

(1863-1857)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i fali han blifvit tvungen alt skaffa tvenne andra venlillrompct-virtuoser. I betraktande
af allt delta gaf jag efter, ulan alt låla märka alt jag såg mig dcrlill tvungen; ja,
jag dref min eflergifvenhet nästan lika långt som en viss resande, hvilken, då en
bandit röfvadc från honom hans ur, ganska öppeiihjerlligl gjorde bofven uppmärksam på,
alt uret gick betydligt efter. »Ni åtnöjer er då med all jag fördubblar ert gage, och
betingar er för erl solo icke någon särskild gratificalion?» yttrade jag till den ena af
bröderna. Detta öfvermålt af slorsinnad eflcrgilvcnhct tycktes dock göra honom en
smula förbluffad.

Ändlligen, efter alt under fyra månader varit strängt sysselsatta med orkester-,
sång- och ballelt-repelilioncr, kunde vi företaga generalrepetitionerna. Men dessa
repetitioner äro, i synnerhet i operan, verkliga själs- och kroppsulmatlningar såväl
lör författaren och komponisten, som för teaterchefen, artisterna, regissörerna och
Öfverhufvud hvar och en af de deri medverkande. Scribe ådagalägger vid sådana till-

fallen då hans verk uppsättas för scenen, och ifall lian något underslödes af
orkesteranföraren och ballettmästaren — likaså mycken nit som förmåga och snille.
Emellertid ges det lyckliga och olyckliga repetitioner, hvilka man måste afsluta antingen med
hopp om god framgång, eller misströstande derom, — oeh jag har icke saknat tillfallen
att vid pjeser, dem jag uppsatt, göra i delta fall många iakttagelser, Ii vilka jag
kunnat använda till min nvlta.

é

Sålunda har jag gjort den erfarenheten, alt, när cn generalrepetition med solister,
kör och orkester, likväl utan dekorationer, kostymer och belysning hölls, sjelfva
musiken derigenom vann ganska myckel, och att den, till följe af tystnaden i den loma
och blott sparsamt upplysta salongen, alltid Irambragte en förträfflig effekt. Vid dylika
tillfällen, då icke något störande inverkar på dc öfriga sinnena, är man så
lillsägan-des helt och hållet öra och förlorar icke den minsta nyans, livarken af sången eller
instrumenlalmusiken. Men vid första representationen finner man sig vanligtvis
bedragen i sin väntan; då, i den stora, af skimrande ljus strålande salongen, uppfylld af
cn nyfiken och öfverallt kringspridd menniskomassa, försvinna alla dessa partiturets
otaliga finesser i den praktfulla utstyrseln al rikt smyckade fruntimmer, och i del
höljande hvimlet af åhörare, hvilka trängas nästan in på orkestern, fylla klaffplatscr,
parterre och loger, och betydligt försvaga rummets akustik. I)å är del endast de mest
framstående musikaliska idéerna, partiturets såkallade cfléklställen, hvilka slå an. Delta
var förhållandet vid första representationen af Robert le Diable: publiken hlcf först
under dæmonernas kör i tredje akten fattad af verkligt intresse för musiken; dc båda
föregående akterna hade den endast gifvit cll temligen lamt bifall. Men från och med
denna akt stegrade sig det gynnsamma intrycket, beundran och enlliusiasmcn lilllogo,
tills de med lemlc akten nådde sin högsta höjd.

En af våra generalrepetitioner varade ända till kl. 3 på morgonen, och vi gingo
från densamma helt och hållet nedslagna och förlvifladc. Det var en af dessa
repetitioner, dervid dekorationer, kostymer och fullständig belysning ägde rum. Salongen
var lom, men orkestern utgjordes (ör tillfället blott af cn violqvartelt; delta larfliga
acconipagncmcnl bildade, mot de strålande kronorna, de praktfulla dekorationerna och
rika kostymerna, en alltför odräglig kontrast.

Dagarnc näst före cn representation af något betydligare verk, utgöra för en
teaterchef oafbrutna momenter af sinnesrörelser, bryderier och förtretligheter, hvilk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:23:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ntfm/1855/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free