- Project Runeberg -  När Var Hur : aktuell årsbok / 1949 /
118

(1944-2007)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sydamerika - Latinamerikansk kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sydamerika

realistisk period under Salvador
Dalis inflytande men utvecklade under
-de Riveras diktatur en allt starkare
politisk radikalism. Under
inbördeskriget blev han aktiv kommunist
och ett slags proletariatets poeta
laureatus. En av Albertis mest kända
agitationsdikter börjar med första
radèn i kommunistiska manifestet.
Han gick sedan i landsflykt till
Sydamerika där hans dikt fördjupades
till en naken och moget allvarlig
poesi, i diktsamlingarna\ »Pleamar»
(Tidvatten) och »Arion».

(Den sydamerikanska poesin är
endast sparsamt översatt till
svenska.; Mistral av Hj. Gullberg,
Dikter 1945, och någi*a dikter av
Neruda kongenialt tolkade av Artur
Lundkvist i BLM och Horisont.
Engelska översättningar
parallelltryck-ta med originaltexten har
utkommit hos New Directions, New York.)
, Sydamerikas litteratur är dess
poesi. Det är bara i poesin man
upptäcker klart urskiljbara tendenser
och gruppbildningar ocli ën
specifikt sydamerikansk ton.
Romanförfattarna är i jämförelse med
poeterna fåtaliga och inte särskilt
betydande. Mycket uppskattad i Europa
t>lev Enrique Larretas (f. 1875)
ambitiösa historiska roman »La
Gloria de Don Ramiro» från Filip II:s
tid. Originellare är Ricardo
Guiral-dés (1886—1927), författare till »Don
Segundo Sombra» som är
Argentinas stora roman om gauchon och
pämpan, en blandning av rustik
bonderealism och modernism.
Gui-raldes dog emellertid ung utan att
ha fått infria sina rika löften.

Konsten i Sydamerika har i stort
följt samma utveckling som
litteraturen. I samband med den politiska
frigörelsen från moderländerna på
den iberiska halvön följde en
nyorientering inom konsten. Franska
och tyska lärare, bl. a., inkallades
och fick i uppdrag att utbilda
historiemålare som skulle skildra det
bemärkta och glansfulla i de nya
länderna.

Före 1920 hade den moderna
europeiska konsten med undantag för
Besriards och Bonnards verk inte
funnit något gensvar i Sydamerika,
inte ens impressionisterna hade
blivit observerade. Däremot var flera
akademister välkända.

1924 kom detf franske poeten
Blaise Cendrars till Sao Paulo; hans

118

Lasansky: »Apokalyptiskt rum»

koffert innehöll ett antal dukar äv
de moderna konströrelsernas
franska mästare. Dessa dukar blev ett
incitament och ett vittnesbörd som
gav många unga brasilianare
impulsen att resa jtill Paris och studera.

Mest känd är deras landsman
Gandido Portinari (f. 1903)
porträttmålare och dekoratör med
anknytning både till den primitiva
konsten och till Picasso och
surrealismen. En utmärkt representant för
den högtstående sydamerikanska
grafiken är argentinaren Mauricio
Lasansky (f. 1914), en lidelsefull
artist, lika engagerad i konstnärliga
experimènt som politisk radikalism.
Ingenstädes är traditionerna från
Daumier heller så levande som i
Sydamerika.

De allmänna nationella
strävandena i Sydamerika har även lett
till en återupptäckt av en äldre,
lokal mera ursprunglig bildvärld. De
rika kulturerna före erövringen ■—
maya- och inkakulturerria — i
förening med fortlevande traditioner
bland den ursprungliga
befolkningen Jiar- gett nya och stimulerande
impulser. .

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:26:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nvh/1949/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free