- Project Runeberg -  När Var Hur : aktuell årsbok / 1949 /
367

(1944-2007)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Mode, av Ingegerd Henschen-Ingvar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODE

Det nya modet

Liksom all konst måste även klädkonsten förnyas för att kunna
göra anspråk på att räknas som konst och ge människan avkoppling
och glädje. Men för var gång modet helt naturligt tvingas in i en
ny utvecklingsfas blir man lika förvånad över den uppståndelse och
det motstånd förändringarna framkallar.

»Det otroliga som blivit sant»
hette det 1930, när kjolen pä
»me-deltldsvls» fl ter blev hell Ang p&
aftonklänningen efter att under
någ-ra säsonger ha skickat ut trevare
mot golvet i form av ojämn
kjolkant, långa skärpändar, snedsläp,
uddar, fransar eller hängv&der.

Ännu otroligare saker liade hänt
förr i modets historia. Efter
1300-talets släta enkelhet kom 1400-talets
fantastiskt invecklade kläder med
lager p& lager av tillkrånglade
plagg. Efter damfigurens höga,
långsmala klockform under
1500-talets senare del övergick man från
höjd- till tvärformat med pösande
glgotürmar och vertugall omkring
år 1600. Radikalast var väl den
strömkantring som Inträffade i
modevärlden efter franska
revolutionen, när man med ett enkelt
handgrepp kastade bort hela 1700-talet:
snörliv, styvkjol, höga klackar,
stela prakttyger och broderier,
»enga-geanter, flor och fransar». Utanpå
aen figur naturen skapat iklädde
man sig ett linne och en enkel, vit
grekisk klänning, gördlad högt uppe
under bysten.

Allting går fortare nu för tiden,
och även moderna jagar varandra
i snabbare takt. Men om också
kurvan visar tätare små krusningar
och höstens modeller aldrig på
pricken liknar vårens, så kan man
ändå urskilja verkliga, längre
perioder i modet öven under de sista
årtiondena.

Kjolens längd har under denna
tid blivit det viktigaste tecknet på
en förändrad situation, och just nu
är det ju den långa eller 1 varje
fall längre kjolen som är
nyckeldetaljen i »the new look». Men det
har aldrig varit och är icke heller
nu en enda sak som avgör ett nytt
mode. Det är hela gestalten, hela

silhuetten som ändras, när det
knäpper till i modehjulet. Perioden 1915
—1949 är som en miniatyr av mor
dets historia genom tiderna. Man ser
det bättre på modeplanscher, som
avspeglar hur man bör se ut och
gärna vill se ut. än på bilder ur
livet, där avvikelserna från idealet
är större och flera. Att sätta in
porträtt av drottning Mary av England
från åren 1915, 1925, 1930 och 1948
ger ingen upplysning: hon ser
likadan ut hela tiden.

Ibland sker övergångarna från en
period till en annan mera mjukt
och glidande, en annan gång
kommer de tvärt, som en överrumpling,

T. v. Elegant aftonklänning 1927,
t. h. den franska skådespelerskan
Edmonde Ouy vid en galapremiär
1930

367

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:26:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nvh/1949/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free